Pruga Beograd – Niš će se nastaviti na brzu prugu Beograd - Budimpešta, a planirano je da se njome vozovi kreću brzinom od 200 kilometara na čas
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i evropski komesar za proširenje Oliver Varheji krenuli su nešto posle 12 časova vozom iz stanice u Prokop ka Ripnju, na železničkom pravcu buduće brze pruge Beograd – Niš, za koju je danas potpisana prva tranša investicionog granta sa Evropskom unijom.
Vučić je Varheiju rekao da će izgradnjom ove brze pruge putovanje od Niša do Novog Sada za samo tri sata, a od Budimpešte do Niša za oko četiri i po sata. On je evropskog komesara upoznao sa aktuelnim železničkim projektima u Srbiji.
Predsednik Vučić i Varheji će zatim ceremonijalno potpisati prvu tranšu investicionog granta za deonicu Beograd – Niš u okviru finansijskog paketa za železnički Koridor 10. Tokom vožnje će biti održan i sastanak članova delegacija Srbije i EU.
Sporazum o prvoj tranši investicionog granta od 598 miliona evra, u okviru finansijskog paketa za železnički Koridor 10, potpisali šef regionalnog predstavništva Evropske investicione banke (EIB) za Zapadni Balkan Alesandro Bragonzi i ministar građevinarstva Goran Vesić.
Nakon potpisivanja Vučić se zahvalio EU rekavši da je 600 miliona najveći bespovratni iznos koji je Srbija dobila.
Sporazum se odnosi na gradnju deonice Stalać - Đunis, na trećoj etapi, koja će se prva raditi, jer je za tu deonicu idejni projekat već završen i odobren, a reč je o 17,7 kilometara pruge.
Planirano je da se na pruzi Beograd – Niš, koja će se nastaviti na brzu prugu Beograd - Budimpešta, vozovi kreću brzinom od 200 kilometara na čas. Ukupna dužina pruge je 230 kilometara.
Srbija je na poklon dobila grant od 600 miliona evra za izgradnju dela brze pruge Beograd - Niš, istakao je predsednik Vučić na Železničkoj stanici Beograd Centar u Prokopu.
Vučić je, na zajedničkoj konferenciji za medije sa Varheijem, nakon potpisivanja prve tranše investicionog granta, naglasio da je to ogromna pomoć EU: "Govorimo o jednom od najvećih projekata ikada u koje je Srbija ušla, u vrednosti od 2,775 milijardi evra".
Poručio je da će, kada je reč o prugama, Srbija u narednih 10 godina pokušati ne samo da bude najbolja u regionu, već i da ide u korak sa razvijenim evropskim zamljama.
Vučić je rekao da mi obično držimo birokratske konferencije na kojima se govori o donacijama koje su podrazumevajuće i za koje bi neko rekao da EU ima obavezu da ih daje.
"Sve od 2000. godine, od kada radimo sa EU, ukupno je u infrastrukturne projekte je uložnoe 420 miliona evra, a nama EU sada daje bespovratno 610 miliona evra, na poklon, od tih 2,775 milijardi evra. Iz budžeta mi dajemo 525 miliona, a ostalo ide iz EiB i EBRD po najpovoljnijim uslovima. Najveća pomoć i podrška", istakao je Vučić.
"Kada budemo uradili ovu prugu, Niš će biti udaljen od Beograda sat i po do sat i 45 minuta, što je brže neko kolima", naveo je Vučić istakavši da moramo da spojimo Niš brzom prugom sa Beogradom, ali i sa Istanbulom, Solunom i Atinom, da podignemo kargo saobraćaj. Prvo će krenuti gradnja deonice Stalać - Đunis od nepunih 18 km, a planirano je da se pruga nastavi i dalje 120 km ka Preševu.
"Sada menjamo Srbiju i menjamo je uz pomoć i podršku EU, jer ne bismo mogli da nađemo novac za taj projekat i to ljudi treba da znaju, da budemo fer. Večeras ću govoriti o svim teorijama zavere i svim neodgovornim ljudima da objasnim, neću sada, jer nema smisla pred gostima da to radim", naveo je Vučić.
Trenutno se radi na izradi tehničkih specifikacija vozova koje će Srbija kupiti za novu prugu. Planirano je da se do Niša iz Beograda stiže za 100 minuta, dok se na brzoj pruzi Beograd – Niš očekuje 2,3 miliona putnika godišnje.
Svi sporazumu odnosno odobrenja sredstava za sve etape planirane planirani su do kraja 2024, a završetak radova se očekuje 2029. godine. Izgradnja će se odvijati u tri etape i to: Beograd - Velika Plana, Velika Plana - Paraćin, Paraćin - Niš.
EU će obezbediti finansijski paket uod 2,2 milijarde evra: EIB će obezbediti 1,1 milijardu evra, EBRD 550 miliona, donacija EU je 598 miliona evra, (sada odobreno 265 miliona).
Sredstva se neće izdvojiti odmah u celini nego kako se bude radila koja etapa i završavao i odobravao idejni projekat koje će odobravati revizorska komisija.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.