Šta donosi novi Zakon o zaštiti potrošača? Stručnjaci za UNU o novinama i manama najavljenih izmena

Udruženje Efektiva upozorava da predložene izmene idu više u korist trgovaca nego potrošača

Autor: Web UNA TV
22.08.2025. 18:36
  • Podeli:

Najavljene su izmene Zakona o zaštiti potrošača, koje bi prema mišljenju stručnjaka, na različite način oštetila prava potrošača.

Na šta će se izmene posebno odnositi, ali i kako građani najbolje da se upoznaju sa novitetima, odgovore na ta pitanja dali su sagovornici naše emisije „Podne“ Jovan Ristić iz Udruženja „Efektiva“ i Gorana Sredanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Udruženje Efektiva upozorava da predložene izmene idu više u korist trgovaca nego potrošača. Kako navode, umesto jače zaštite građana, zakon predviđa duže rokove za rešavanje reklamacija i više prostora za birokratiju.

Efektiva posebno kritikuje predlog da teret dokazivanja bude na kupcu, jer se na taj način dodatno otežava ostvarivanje prava. 

Umesto da građanima donese sigurnost u kupovini, izmene, kako kažu, mogu obeshrabriti potrošače da uopšte podnose reklamacije.

"Ovo je metak za potrošače u celoj zemlji. Dakle, pozivam potrošače da pišu Ministarstvu finansija, nisu samo potrošačka udruženja ta koja treba da pišu. Ljudi, shvatite, radi se o vašim novčanicima, o vašim računima. Radi se o tome da će sutra moći da vam napumpaju račune da nećete moći da odredite na osnovu čega i kada. Imaćete ograničenje za rok za ulaganje reklamacija. Prošao voz, 8 dana, ne znate otkad je rok prošao. Ova formulacija ne sme da prođe uopšte, mora da se zaustavi", decidno objašnjava za UNU Jovan Ristić iz Udruženja „Efektiva“.

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije napominju da situacija jeste alarmanta, ali ne "tako crna". Izdvajaju i dobre stvari koje će proizaći iz izmena Zakona o zaštiti potrošača.

"Jedna od glava koja je novina u ovom nacrtu su Digitalne usluge. Dakle, imamo potpuno novi termin u zakonu jer se dosta potrošača obraćalo baš zbog toga što su imali problem sa digitalnim uslugama tj. proizvodima digitalnog sadržaja - to su razne aplikacije, softveri i slično. Na osnovu ovog nacrta imaćete pravo da vam bude dostupno i samo ažuriranje. Uvode se novi termini, odnosno vidovi nasrtljive politike, tačnije prakse. To je nešto što je, da kažem, pohvalno“, kaže Gorana Sredanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ako se usvoje u ovakvom obliku, izmene zakona mogle bi umesto zaštite potrošačima da donesu više prepreka na putu do njihovih prava, smatraju iz Udruženja "Efektiva".

Javna rasprava o nacrtu zakona traje još dva dana, a predviđeno usvajanje se očekuje tokom 2025. godine što, kako zaključuju sagovornici UNE, ostavlja malo vremena za ozbiljnu analizu. 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()