Trgovina je dvosmeran proces, pa pružanje usluga nekada zavisi, koliko od ponašanja prodavaca, toliko i od ponašanja kupaca...
Srbi su dičan narod kada je reč o gostoprimstvu. Međutim, među zemljama regiona, po kvalitetu usluga na prodajnim mestima, Srbija je na poslednjem mestu. Istraživanje su sproveli prikriveni kupci u osam stotina prodajnih objekata u šest zemalja regiona.
U istraživanju su mereni osnovni elementi kvaliteta usluge: pozdrav, utvrđivanje potreba i želja kupaca, poznavanje proizvoda, nuđenje dodatnog proizvoda, i zahvaljivanje na poseti.
Građani sa kojima smo razgovarali se baš i ne slažu sa takvim ocenama. Trgovina je, međutim, dvosmeran proces, pa usluga nekada upravo zavisi od ponašanja kupaca.
"Nije u Srbiji kultura na tom nivou da idemo direktno i da iznesemo svoje osećanje. Da se zaista zahvalimo, onako iskreno da se zahvalimo na pet minuta razgovora i saveta", kaže za UNU konsultant Milomir Ždrale.
Kupci uvek treba da izraze svoja osećanja, prvenstveno pozitivna, a onda i negativna, koja moraju biti konkretna. Dok se za kvalitetnog prodavca znanje o proizvodu podrazumeva.
"Odnos prodavca prema potrošaču se najbolje vidi onda kada potrošač ima problem", smatra Jovan Ristić iz Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva".
"Njegov stav i odnos prema tome: da je zadovoljan sa njim, da je zadovoljan sa samim sobom i da sa velikom strašću prlazi tom poslu. Onda možemo reći da je ispred nas profesionalac, odnosno dobar prodavac", dodaje Ždrale.
"Nije sve u osmehu. Dobar deo priče leži u samom ponašanju, u delima. Ne reči – nego dela", kaže Ristić za UNU.
Ključni problem je i to što poslodavci ne ulažu u zaposlene.
"Na duge staze – ulaganje u ljude, u njihov razvoj i način razmišljanja je nešto što je – 'must have'. To je obavezno. A sa druge strane, stvaranje ambijenta u kome su mi ljudi zadovoljni, da mi sutra ne odu", zaključuje Ždrale.
Ima mnogo faktora koji utiču na kvalitet usluge, stoga je "Dobar dan" ili "Doviđenja" nekada najmanja briga prodavaca i kupaca. Ipak, osnovna kultura je kvalitet koji bi trebalo da se podrazumeva, a ne da se preispituje.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.