Azija, posebno Kina i Bliski Istok, postaje sve atraktivnija za pilote zbog visokih plata i beneficija
Svakodnevno upravljajući sofisticiranim letilicama, piloti su odgovorni za bezbednost stotina putnika dok lete na velikim visinama i kroz različite vremenske uslove. Osim tehničkih veština i poznavanja aviona, ovaj posao zahteva i izuzetnu koncentraciju, brzu reakciju u kriznim situacijama, kao i fizičku i mentalnu spremnost za duga putovanja preko više vremenskih zona.
Uprkos velikim izazovima, piloti uživaju u svom poslu zbog osećaja slobode i prestiža koji dolazi s njihovom profesijom. Za svoj posao, uglavnom su dobro plaćeni u celom svetu.
Plate pilota širom sveta značajno variraju u zavisnosti od zemlje, avio-kompanije i iskustva pilota. Dok su plate u najrazvijenijim zemljama često veoma visoke, postoji značajan raspon u primanjima između različitih regiona i avio-kompanija. U 2024. godini, razlike u platama su još očiglednije, kako zbog velike potražnji za pilotima, tako i zbog različitih ekonomskih pritisaka na avio-industriju.
U Sjedinjenim Američkim Državama, kapetani velikih aviona u vodećim avio-kompanijama poput "Delta Erlajns", "Junajted Erlajns" i "Amerikan Erlajns" imaju godišnje plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara. Plate prvih oficira su, naravno, nešto niže, ali se i one kreću u rasponu od 100.000 do 200.000 dolara godišnje. Pored toga, piloti sa značajnim iskustvom mogu dodatno povećati svoje prihode kroz bonuse i prekovremeni rad.
U Evropi, plate pilota variraju u zavisnosti od zemlje. Na primer, u Velikoj Britaniji, kapetani u "Britiš ervejzu" mogu zaraditi između 150.000 i 250.000 funti godišnje.
U Nemačkoj, kapetani "Lufthanze" zarađuju slične iznose, dok piloti u Francuskoj i Italiji mogu očekivati nešto niže plate, ali i dalje vrlo konkurentne u globalnim okvirima.
Azija, posebno Kina i Bliski Istok, postaje sve atraktivnija za pilote zbog visokih plata i beneficija.
U Kini, gde postoji velika potražnja za iskusnim stranim pilotima, kapetani u vodećim avio-kompanijama poput "Čajna Sautern Erlajnsa" mogu zaraditi i do 300.000 dolara godišnje.
U Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kompanije kao što su "Emirates" i "Etihad Ervejz" nude plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara godišnje, uz dodatne beneficije kao što su smještaj, obrazovanje za decu i poreske olakšice.
Na drugoj strani spektra, piloti u Latinskoj Americi i Africi često zarađuju značajno manje. Na primer, u Brazilu, kapetani mogu očekivati plate između 50.000 i 100.000 dolara godišnje, dok su plate u Africi često niže od 50.000 dolara godišnje. Naravno, treba imati na umu da su troškovi života u tim regionima značajno niži.
Posao pilota u Srbiji jedan je od najplaćenijih u zemlji.
Posle programera, piloti imaju najveće plate. Prosečna plata pilota je oko 2.000-3.000 evra, a može da ide i do 5.000.
Piloti su u 2023. godini bili drugo najplaćenije zanimanje u Srbiji prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i prosečna zarada im je u julu prošle godine iznosila 267.667 dinara. Do ovolike plate, ni kod nas ni u svetu, ipak nije lako stići.
Postoji mnogo uslova koje je potrebno ispuniti da biste se vinuli u nebo, počev od zdravstvenih do teorijskih. Praktično znanje je, kao i svemu, ključno, pa su neophodni i brojni sati letenja. Sve to možete naučiti u školama za pilote i pohađajući brojne kurseve.
Konkretno u Srbiji, pored pomenutog Vojnostručnog osposobljavanja, obuka se može pohađati u SMATSA Aviation Academy, Prince Aviation ili Linx Aviation, navodi se na zvaničnoj stranici "Aerodrom Parking".
Obuke za pilote su skupe svuda u svetu i za to bi trebalo izdvojiti i više 100.000 evra, a u Srbiji košta od oko 40.000 do 70.000 evra.
Međutim, važno je napomenuti da visina plate nije jedini faktor koji utiče na odluku pilota gdje će raditi.
Radni uslovi, stabilnost avio-kompanije, mogućnosti za napredovanje i kvalitet života su podjednako važni faktori. Neke avio-kompanije nude visoke plate, ali možda ne nude iste pogodnosti ili radne uslove kao konkurencija. Globalna avio-industrija se suočava sa mnogim izazovima u 2024. godini, ali potražnja za iskusnim pilotima ostaje visoka, prenosi AeroTelegraf.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.