Iz Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) su pojasnili šta se tačno dešava iza šaltera granične policije
Foto: Tanjug/VOJNET/Aleksandra OrlićPrimena novog EES (Entry/Exit System) sistema na granicama Evropske unije, umesto ubrzanja, donela je neočekivane zastoje i konfuziju.
Iako je javnost razumela da će se biometrijski podaci uzimati samo jednom, pri ulasku u Šengen zonu, izveštaji sa terena pokazuju da se ovi podaci uzimaju i pri ulasku i pri izlasku što stvara ne samo konfuziju među putnicima već i velike gužve.
Ovim povodom, iz Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) su pojasnili šta se tačno dešava iza šaltera granične policije, zašto se stvaraju gužve i koji propusti u organizaciji najviše pogađaju putnike.
Iako je fokus javnosti bio na uzimanju biometrijskih podataka prilikom ulaska u zemlje Šengena, iz YUTE upozoravaju da je procedura na izlasku podjednako važna, ali i problematična.
Naime, pri napuštanju Šengen zone, biometrijski podaci se ponovo verifikuju a cilj ove provere je dvostruk:
Ovaj korak je ključan jer se na taj način elektronski kontroliše poštovanje pravila o boravku, odnosno da putnik nije prekoračio dozvoljenih 90 dana u okviru perioda od 180 dana. Bez preciznog evidentiranja izlaska, sistem bi mogao pogrešno da signaliza prekoračenje boravka.
Prema informacijama iz YUTE, procedura izlaska iz Šengena trebalo bi da se odvija u najmanje dva koraka:
Međutim, praksa na terenu je drugačija. Granična policija, koja prema navodima YUTE još uvek nije dovoljno dobro obučena za novi sistem, često nepotrebno komplikuje proces proverom sva tri parametra odjednom, što značajno usporava protok ljudi.
Dodatni problem stvara tehnologija. Zbog ogromnog broja podataka koji se slivaju u bazu u realnom vremenu, sistem često "pada", što dovodi do potpunih zastoja na graničnim prelazima.
Konfuziju dodatno pojačava situacija sa putnicima koji su ušli u Šengen zonu u terminima kada se biometrijski podaci nisu uzimali (ili sistem nije radio).
U takvim slučajevima, procedura na izlasku se menja. Podaci se tada uzimaju i pohranjuju u sistem na licu mesta, prilikom napuštanja zone, što dodatno produžava vreme čekanja za sve u koloni.
Iz YUTE posebno ističu da je sama organizacija primene EES sistema loša jer nisu uzete u obzir realne situacije na terenu i potrebe specifičnih grupa putnika.
Sistem i procedure pokazali su se kao posebno neprilagođeni za lica sa invaliditetom i putnike sa zdravstvenim problemima koji fizički ograničavaju kretanje ili motoriku (npr. artroza, ukočenost ruku i slično), što otežava skeniranje otisaka i usporava proces, piše Telegraf Biznis.
Trenutno vlada velika konfuzija kako među putnicima, tako i među samim graničnim službenicima, a gužve su direktna posledica kombinacije tehničkih problema, neadekvatne obuke i loše procene situacije na terenu.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







