Ukoliko se 'pogodi' naziv vozila, to može značajno da doprinese tržišnom uspehu i dugovečnosti samog modela, međutim sa električnom ofanzivom, čini se da su stvari izmakle kontroli...
Kultni nazivi poput VW Golfa, Honde Civic, Toyote Corolle i slični, prisutni su već decenijama, izdržavši test vremena. Međutim, kako stvari stoje s električnim automobilima poput Toyote bZ4X, Honde e:Ny1 i VW-a ID.3?
Nomenklatura unutar automobilske industrije je veoma bitna. Ukoliko se "pogodi" naziv vozila, to može značajno da doprinese tržišnom uspehu i dugovečnosti samog modela.
Mnoge oznake su na snazi više od 20 godina, bez obzira što su se sami automobili kojima pripadaju promenili. Porsche 911 je na scenu stupio 1965, godinu dana nakon što je Toyota predstavila prvu Corollu. Chevrolet Suburban je debitovao davne 1934. i najstariji je naziv jednog automobila u SAD, piše Automoto show.
S električnom ofanzivom, čini se da su stvari izmakle kontroli što se nomenklature tiče. Proizvođači se utrkuju da elektrifikuju svoje proizvodne linije i lansiraju nove modele, i to tempom koji nije viđen decenijama unazad.
Baterijski pogonjeni automobili nude čistiji, tiši i u zbiru jeftiniji prevoz, što rukovodioce nagoni da izmišljaju nova, "pamtljiva" imena, što im baš i ne polazi za rukom.
Toyota, kompanija koja je do savršenstva dovela vozila s električnom asistencijom, započevši priču u drugoj polovini devedesetih, prvi velikoserijski električni automobil lansirala je tek 2022. Njegov naziv je – bZ4X.
"bZ" označava "beyond zero" emisiju, "4" se odnosi na pogon na sve točkove, dok "X" sugeriše da se radi o krosoverskoj konfiguraciji. Uporedimo samo sve to s epitomom uspešne automobilske oznake zvane – Corolla!
Ipak, Toyota ima "opasnu" konkurenciju u Hondi, čiji će drugi elektromobil biti "poznat" kao e:Ny1. Izgleda kao generička lozinka mejl klijenta.
Idemo na Jaguar. Logika nalaže da bi E-Pace trebalo da bude elektirčni model, ali ne lezi vraže, radi se o benzincu. Baterijski pogonjeni "džeg" je I-Pace. Pogledajmo zatim Volkswagen s ID porodicom, gde pored 3, 4, 5 i tako dalje, imamo ID. Buzz.
"Iskreno, s mnogim od ovih imena se jednostavno preteralo", kaže Dejvid Plasek, osnivač Lexicon Brandinga, koji je dao doprinos nazivanju Lucida, Subaru Outbacka i Honde Ridgeline. "Svi se nekako koprcaju u svemu tome."
Plasek kaže da sjajna imena proizvoda treba da ispune tri uslova: moraju lako da se pamte, privlače pažnju i da su prepoznatljiva u okviru svoje kategorije.
Mnoga nova imena elektromobila ne ispunjavaju standarde. Ili se previše drže tradicionalnih solucija da bi izazivale pažnju, ili odlaze suviše daleko tako da ih niko živi ne pamti.
Niko ne kaže da je davanje imena električnim automobilima lako, niti da je loša nomenklatura rezervisana samo za elektromobile. Naziv vozila je takođe za potrošače manje bitan od cenovne etikete, dometa, karakteristika i estetike. Međutim, kao marketinški alat, neadekvatan naziv može da predstavlja propuštenu šansu.
Pogledajmo Teslu. Kompanija možda nije uspela da učini svoja četiri modela "seksi" u onoj meri u kojoj je planirala, ali je Ilon Mask svojom inicijalnom limuzinom izazvao veliku pažnju napravivši razliku, koliko god sam naziv bio "infantilan". Ipak, treba imati u vidu da je Ford šest godina ranije zaštitio naziv "Model E" i nije uradio ništa.
U nekim slučajevima, današnji nazivi električnih automobila takođe akcenat stavljaju na nepovezanost između istraživanja i razvoja i planiranja proizvoda.
Gotovo svaki proizvođač automobila postavio je ambiciozne rokove kada je reč o kompletnom prebacivanju na električne automobile, ali neki to baš i nisu najbolje razumeli, tako da je "EV" sufiks ostao prisutan kod modela kao što su Kia EV6 ili GMC Hummer EV. Ove oznake će vrlo brzo postati "bajate", jer će za pet godina gotovo svaki novi automobil biti EV ili hibrid.
Postoje i imena koja metastaziraju, spajaju se s drugim oznakama, simbolima ili postaju manje jasna s povećanjem broja modelnih varijanti.
Audi je svoje osnovno električno vozilo lansirao kao "e-tron", što je sasvim razumno, ali sada ima čitav niz "e-tronova", uključujući original i (potpuno drugačiji) e-tron GT.
Mercedes je uradio sličnu stvar. Električni modeli štutgartske kompanije uključuju EQS, EQA, EQB i EQE, kao i EQS SUV, EQB SUV i EQE SUV. U miks, što se vrha ponude tiče, ubačen je i AMG. Ko još želi da vozi "abecednu salatu"...
Volvoov "spinoff", Polestar, u međuvremenu je zauzeo iPhoneov kurs: njegov prvi model, koji više nije u proizvodnji, nosio je jednostavnu oznaku "1". Sada imamo "2", a uskoro dolazi "3".
Najbolji nazivi za elektromobile bez dileme nisu akronimi niti "nabacana" slova, to su sveža imena, zasnovana na imenicama i zabavnog karaktera.
General Motors je zauzeto taj kurs sa Chevrolet Boltom i Cadillac Lyriqom. Hyundai Ioniq takođe dobro zvuči, baš kao i Lucid Air, Fiser Ocean i Subaru Solterra.
Zatim, tu je Nissan Ariya, navodno izvedena iz sanskrtskog termina za "plemenito" ili "vredno divljenja". Porsche Taycan predstavlja jedinstven izbor, ali dočarava neuhvatljivu zver iz džungle.
U godinama koje su pred nama, biće više mogućnosti za unapređivanje aktuelne nomenklature u oblasti električnih automobila. Dok ne dođe do "stabilizacije" na ovom planu, treba ceniti Toyotin tim koji je iznedrio "Prius", koji i dalje dobro zvuči, nakon 25 godina.
Nažalost, priča nije ponovljena, jer je u međuvremenu svetlost dana ugledao bZ4X. Znate ono, "Šta voziš?", "Pa bz.., električnu Toyotu"...
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.