Crna kutija na evropskim drumovima: Od jula svi novi automobili u EU imaće poseban dodatak

Reč je o uređaju pod nazivom Event Data Recorder (EDR), koji će biti obavezan za sve putničke automobile koji spadaju u M1 klasu

29.01.2024. 13:43
  • Podeli:
opel automobil pixabay-65b26d6eda6d2.webp Foto: Pixabay

 Ono što važi za avione još od 1960-ih godina prošlog veka, od jula će važiti i za nove automobile koji se prodaju u EU. Naime, svi će imati - crnu kutiju.

Iako se nazivaju "crnim kutijama", ovi uređaji nisu crne, nego obično jarko narandžaste boje kako bi ih bilo lakše pronaći u slučaju nesreće. Oni će morati biti deo svih novoregistrovanih automobila u Evropskoj uniji i to u standardnoj opremi.

Reč je o uređaju pod nazivom Event Data Recorder (EDR), koji će biti obavezan za sve putničke automobile koji spadaju u M1 klasu, a u kojim se nalazi do osam putničkih sedišta, osim sedišta vozača. Takođr, komercijalna vozila iz N1 klase, uključujući pikapove i kombije čija masa ne prelazi 3.500 kilograma, takođe će biti opremljena EDR-om. 

EDR će pomoći policiji da ustanovi tačno šta se dogodilo nakon što se analiziraju podaci EDR-a. Uređaj će beležiti određene parametre u kratkom vremenskom periodu, pet sekundi pre i 0,3 sekunde posle udara.

Prema dokumentaciji Evropske komisije, EDR beleži i čuva podatke o brzini, kočenju, poziciji i naginjanju automobila na drumu, kao i kako reaguju sigurnosni sistemi. Pored toga, analizira da li je aktiviran sistem za hitni poziv. Poznato je da je eCall sistem postao obavezan u EU od aprila 2018. godine.

Crne kutije će čuvati i informacije koje se odnose na marku i model vozila, kao i na opremu. Ovaj sistem se ugrađuje u jedinicu za kontrolu vazdušnih jastuka i ne može se isključiti. Automatski se aktivira kada se aktiviraju zatezači sigurnosnih pojaseva i erbegovi. Pored toga, počinje snimati kada aktivna hauba vozila iskoči ili kada dođe do promene brzine u bočnom ili uzdužnom smeru za više od 8 km/h u okviru 0,15 sekundi.

Svi podaci koje čuva EDR pripadaju vlasniku vozila. Uređaj funkcioniše na principu zatvorene petlje, a podaci se prikupljaju anonimno kako ne bi podegali manipulaciji ako padnu u pogrešne ruke. Iz istog razloga se posljednje četiri cifre VIN broja vozila ne čuvaju. Bilo koja druga vrsta podataka, koja bi otkrila identitet vlasnika, takođe se ne pohranjuje.

Podaci EDR-a su dostupni samo nadležnim organima i služe kao pomoć pri rekonstrukciji nesreće. Informacije se mogu dobiti putem OBD interfejsa, ali ako je port uništen u nesreći, dostupne su i direktno putem "crne kutije".

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()