Asistenti u vožnji pomažu u održavanju višeg nivoa naše sigurnosti, ali određene studije pokazuju da imaju i tamnu stranu.
Iako bi tehnologija uvek trebalo da bude na usluzi onima koji je koriste, s novim automobilima se dešava suprotno. Asistenti u vožnji pomažu u održavanju višeg nivoa naše sigurnosti, ali određene studije pokazuju da imaju i tamnu stranu.
Ako se podsetimo nekih ne tako davnih vremena, setićemo se da smo uz najveći benefit osetili s intalacijom ABS sistema. Međutim, u poređenju sa automobilima od pre 10 ili 20 godina, današnji automobili su postali poput svemirskih brodova.
Današnji automobili su prepuni čipova, jednog ili više ekrana i mnogih digitalnih sistema koji, dok pokušavaju da poboljšaju naš život na drumu i našu sigurnost, u mnogim slučajevima postižu suprotan efekat.
Evropski bezbednosni propisi su veoma strogi kada su u pitanju asistenti u vožnji. Međutim, svedočimo tehnološkim dodacima koji sada mogu pokazati zabrinjavajuću tamnu stranu. Američka studija otkriva da moderni sistemi za podršku vozaču, objedinjeno nazvani ADAS, uzrokuju suprotan efekat od željenog.
Ako ste ikada vozili novi automobil, otkrićete da ima "hiljadu i jedno" upozorenje, koja mogu biti pravi "smor" za vozača. Autoindustrija trenutno ima dva fokusa: razvoj električnih automobila i razvoj autonomne vožnje.
Moderna tehnologija je omogućila proizvođačima da uposle nebrojene resurse kako bi povećali sigurnost svojih vozila. Danas je skoro čitava flota novih automobila u Evropi sposobna da bude ocenjena s maksimalnih pet Euro NCAP sigurnosnih zvezdica, ali je pravo pitanje na račun čega se dobijaju?
U proceni zaštite putnika i konačnoj oceni posebna pažnja posvećuje se radu asistenata u vožnji. Radari blizine, detektori mrtvog ugla, sistemi za održavanje vozne trake, elektronski sistemi pri kočenju... Zaista je duga lista aktivnih sigurnosnih sistema koji pomažu izbeći ili minimizirati nesreće.
Iako se niko ne žali na ovo, upravo suprotno, studija IIHS-a, Instituta za osiguranje na autoputu, u SAD pokazala je da vozači zloupotrebljavaju ovu tehnologiju i ugrožavaju druge putnike previše se oslanjajući na ove sigurnosne sisteme.
Većina automobila u prodaji danas dolazi sa sistemima za pomoć vozaču autonomne vožnje nivoa 2. Dok štite putnike, zahtevaju od vozača da obrate pažnju na put ispred sebe, jer su oni su na kraju krajeva odgovorni za vozilo u slučaju nesreće.
Međutim, mnogi vozači smatraju da ih prisustvo sistema pomoći vozaču oslobađa od pažnje. IIHS se prvenstveno fokusirao na vozila opremljena Teslinim FSD paketom i Volvo Pilot Assist autopilotom. Obe tehnologije dovode do istih zaključaka. Vozači s takvim "pomagalima" postaju nespretniji i rastreseniji. Mnogi od njih čak i skreću pažnju s puta.
Žurba za lansiranjem novih sigurnosnih tehnologija, kao i neke preterano obmanjujuće reklamne kampanje, navele su vozače da veruju da se mogu previše opustiti kada sjednu za volan svojih automobila. Studija pokazuje da su potrebne bolje sigurnosne mere kako bi se osigurala pažljiva vožnja. Vozači prilagođavaju svoje ponašanje za volanom i imaju tendenciju da budu mnogo više rasejani.
Ovi rezultati su dobar podsetnik kako se vozači previše opuštaju oslanjajući se na tehnologiju. Ona je beskorisna ako se pravilno ne koristi, a pogotovo ako se zloupotrebljava što vozači često praktikuju.
Ponekad je broj i učestalost upozorenja toliki da vozači mogu doći do tačke u kojoj ne znaju da li postoji opasnost i kako da postupe, pa poduzmu drastičnu meru isključivanja ovih asistenata, potpuno razvodnjavajući njihov pozitivan učinak, prenosi Klix.ba.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.