Rast prodaje ekoloških vozila u Srbiji u 2021. godini, izražen u procentima, deluje više nego impresivno...
Na putevima Srbije i ulicama njenih gradova nikada se nije vozilo toliko električnih i automobila na hibridni pogon kao u poslednjim mesecima 2021. godine. Štaviše, za prvih 10 meseci prošle godine, na srpskim saobraćajnicama našlo se 163 odsto više vozila na struju u odnosu na 2020.
Taj rast je, u slučaju hibrida, bio još eksplozivniji. Prodaja hibridnih vozila porasla je za gotovo neverovatnih 393 odsto, kod vozila koja za pogon koriste kombinaciju dizel i električnih motora. Procenat rasta je nešto manji u slučaju benzinskih hibrida i iznosi 159 odsto, rekli su za Unu u Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova.
Toliki rast u procentima zasta deluje impresivno, pa biste mogli pomisliti da su saobraćajnice Srbije preplavljene savremenim električnim i hibridnim vozilima.
Naravno, samo ukoliko niste vozač, ili ako uopšte ne obraćate pažnju na vozila koja se kreću pored i oko vašeg ili na ona pored kojih na parkingu ostavljate svog četvorotočkaša. Upravo zato, prevedeni u brojeve, ovi procenti izgledaju manje impresivno.
Iako postoje pojedini izuzeci, električni automobili su u startu bar 30 do 50 procenata skuplji od svojih "klasičnih" modela iz istog segmenta. Zato je, kao i u većini evropskih država, u Srbiji na porast interesovanja za ekološkim vozilima uticala politika subvencionisanja njihove kupovine, iznosima koji se u zavisnosti od vrste i kategorije vozila kreću između 500 i 5.000 evra.
Budući da su velikoj većini kupaca i dalje skupi, udeo vozila sa energetski efikasnim pogonom u ukupnoj prodaji novih vozila je u 2021. godini iznosio 11,94 odsto. To je, međutim, više nego duplo u odnosu na 2020, kada su ovi automobili u ukupnoj prodaji učestvovali sa 4,97 odsto.
Od početka primene Uredbe o subevcionisanju kupovine novih vozila sa električnim i hibridnim pogonom, odnosno od 1. januara 2020, subvencionisana je kupovina 242 električna i hibridna vozila. Subvencije su podeljene "na ravne časti", pa ih je tako dobilo 108 fizičkih i 108 pravnih lica, pri čemu su neke firme kupile više vozila.
Ministarstvo zaštite životne sredine je, tokom avgusta, na kratko obustavilo subvencionsanje pošto je iskorišćen prethodno predviđen budžet, a nakon što je najavljen novi ciklus subvencija, intersovanje je dodatno poraslo. Tako je naknadno pristiglo 435 novih zahteva, od kojih je pravo na subvenciju dobilo 374 fizičkih i pravnih lica, za kupovinu 514 vozila.
A da priča o "pravom bumu" prodaje elektromobila i hibrida bude još zanimljivija, u zemlji u kojoj su na vrhu na top liste najprodavanijih automobila polovni dizelaši proizvedeni između 2005. i 2008. godine, pobrinuli su se upravo prodavci korišćenih vozila.
Tako je, prema podacima sajta Polovni automobili, u periodu od januara do novembra 2021. godine u Srbiji prvi put registrovano, odnosno prodato 967 hibridnih polovnjaka (0,7 odsto ukupno prodatih polovnjaka) i 121 polovni automobil na električni pogon (0,08 odsto ukupnog broja prodatih).
Popularnost hibrida i automobila na struju u Srbiji definitivno je u porastu, bez obzira na to koliko je njihov broj mali u odnosu na prodaju vozila na fosilna goriva. Zato u Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova očekuju da će njihova prodaja u 2022. još više rasti, odnosno da ćemo ekološka vozila sve više gledati na našim ulicama.
Rast njihove prodaje bi u pitanje jedino mogla da dovede globalna nestašica samih vozila, do koje bi moglo da dođe usled krize u snabdevanju poluprovodnicima. A to je već globalni problem sa kojim se, osim automobilske, već više od godinu dana, suočavaju ostale grane tehnološke industrije.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.