Mladi vozači će moći da voze već sa 17 godina
Ministri saobraćaj država članica EU usvojili su zajedničko stajalište o novim pravilima u području bezbednosti na drumovima, koja uključuju direktivu o vozačkim dozvolama i razmenu informacija o saobraćajnim prekršajima.
Evropska komisija je u martu ove godine, u okviru zakonodavnog paketa o drumskoj bezbednosti, predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU i nova pravila koja će olakšati naplatu saobraćajnih kazni počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici, kao i oduzimanje vozačkih dozvola.
Komisija je takođe predložila da mladi vozači s navršenih 17 godina mogu polagati ispit i voziti ako su s njima stariji vozači, da se uvede probni period za mlade vozače od najmanje dve godine nakon polaganja ispita i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod uticajem alkohola za mlade vozače. Iako mladi vozači čine samo osam posto od svih vozača, dva od pet smrtonosnih sudara uključuju vozače mlađe od 30 godina.
Savet EU u svojem stajalištu prihvatilo je većinu odredbi iz predloga Evropske komisije, s tim da su predvideli određene izmene što se tiče probnog roka za mlade vozače, a kojima se uvažavaju ovlašćenja država članica.
U zajedničkom stajalištu država članica, na osnovu kog će pregovarati s Evropskim parlamentom o konačnom tekstu zakona, takođe se predviđa da skraćivanje roka valjanosti vozačkih dozvola za starije vozače i dalje ostane dobrovoljno. Uvode se i jasnije odredbe o proveri telesne i psihičke sposobnosti za vožnju.
Takođe se predviđa da osobe koje imaju državljanstvo jedne članice, a stalno prebivalište u drugoj članici mogu polagati teorijski deo vozačkog ispita u zemlji svoga državljanstva, ali takva mogućnost se ne predviđa za praktični deo vozačkog ispita.
Predlaže se i proširenje popisa saobraćajnih prekršaja koji će se kažnjavati na nivou EU. Trenutni popis uključuje ukupno osam saobraćajnih prekršaja među kojima su prebrza vožnja, nekorišćenje sigurnosnog pojasa, prolazak kroz crveno svetlo na semaforu, vožnja pod uticajem alkohola ili droga, nenošenje zaštitne kacige, kretanje zabranjenim saobraćajnom trakom te nepropisno korišćenje mobilnog telefona ili drugih komunikacijskih uređaja tokom vožnje.
Predlog zakona o razmeni informacija o saobraćajnim prekršajima omogućiće da se odluka o oduzimanju vozačke dozvole u jednoj zemlji članici primenjuje u svim članicama, što sada zbog rupa u zakonu često nije slučaj. Isto se odnosi i na ostale saobraćajne prekršaje koji će biti kažnjivi na nivou EU.
Prošle nedelje odbor za saobraćaj i turizam Evropskog parlamenta usvojio je nacrte stajališta o paketu zakona o bezbednosti na drumovima. O tim nacrtima Evropski parlament će glasati na plenarnoj sednici u decembru, a nakon toga predstojeće belgijsko predsedništvo će započeti pregovore s predstavnicima Parlamenta o konačnom tekstu zakona.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.