Kao i kod SUS motora, posedovanje sistema hlađenja tečnošću ključno je za njihov pravilan rad
Ekstremne temperature nikad nisu dobar saveznik. U slučaju letnjih vrućina, posledice može da trpi mehanika, a još više elektronika motora, kako kod automobila sa SUS motorima, tako i kod novijih vozila sa električnim pogonom.
Leti, kada su visoke temperature izražene iznad proseka, putovanje automobilom može postati komplikovaniji zadatak nego inače, kako za vozača i putnike, tako i za naša vozila.
Ekstremne temperature, bilo zbog hladnoće ili vrućine, nisu saveznici ni elektronike, niti mehanike ili drugih komponenti automobila poput kočnica ili guma. Važno je znati kako na njih mogu uticati ekstremne vrućine kako bismo mogli bolje identifikovati potencijalne probleme.
Kako toplota utiče na performanse klasičnog SUS motora? Na motor s unutrašnjim sagorevanjem, bilo da je u pitanju benzinac ili dizel, utiču spoljnje temperature već iznad 25 stepeni Celzijusa, a problemi nastaju ili se pogoršavaju iznad 30 stepeni, a pogotovo kad skala prelazi 40 stepeni Celzijusa.
Da bismo razumeli kako spoljnja temperatura utiče na motor s unutrašnjim sagorevanjem, prvo nam mora da bude jasno kako on funkcioniše.
Unutar cilindara se uvodi vazduh i ubrizgava gorivo, čija će ešavina izazvati eksploziju koja će pokrenuti klipove i to će generisati silu potrebnu za pogon točkova vozila.
Kada kažemo da toplota ne pomaže motoru da radi najbolje, to je zato što vrući vazduh koji mora ući u cilindre ima manje kiseonika u sebi. Na taj način smesa unutar motora neće biti idealna.
To ima dva direktna efekta na performanse motora. S jedne strane, motor može da pretrpi gubitak snage, a stanje se može pogoršati ako motoru asistira turbopunjač. S druge strane, potrošnja goriva će se povećati, jer će motor, kako bi nadoknadio nedostatak kiseonika, ubrizgavanjem više goriva pokušati da smesu učini bogatijom, što smanjuje autonomiju.
Veoma važno je da u svemu tome ispravno funkcioniše rashladni sistem i da je nivo rashladne tečnosti unutar normalnih granica. Važno je pravilno održavati vozilo i povremeno proveravati osnovne parametre i tečnosti. Još bolje ako putujete u ranim jutarnjim satima.
Ekstremna vrućina ne utiče samo na SUS motor, već na probleme mogu naići i automobili s električnim motorima, ali u manjoj meri. Poput SUS motora, oni takođe imaju sistem hlađenja koji pazi na raspršivanje toplote tokom rada.
Ipak, postoji stvarni problem s ekstremnom vrućinom u električnom vozilu, a to je da iako motor nije toliko pogođen, baterija je ta koja stvarno pati.
Bilo koji sistem za pohranu energije, bez obzira na sve, više će patiti zbog ekstremnih temperatura.
Baterija električnog vozila optimalno radi u temperaturnom rasponu između 20 i 25 stepeni Celzijusa. Ako se ove brojke premaše, elektrohemijske reakcije koje se odvijaju unutar baterije se ubrzavaju, što utiče na njene performanse i na njen vek trajanja.
Stručnjaci ističu da problem leži u smanjenju električnog dometa zbog toplote u baterijama. Bez uzimanja u obzir drugih faktora, kao što su teren, korištenje klima uređaja ili stil vožnje, baterija može da pretrpi smanjenje dometa od 2,8 posto na 27 stepeni, 5 posto na 32 stepena, 15 posto na 35 stepeni, a domet može biti smanjen do 31 posto na temperaturi vazduha iznad 38 stepeni Celzijusa.
Kao i kod SUS motora, posedovanje sistema hlađenja tečnošću ključno je za njihov pravilan rad. Toplotne pumpe omogućiće bolje upravljanje temperaturom, posebno kada treba napuniti bateriju.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.