Originalnom trasom oko Kalemegdana vozilo je 20 automobila i motora iz muzeja i privatnih kolekcija iz Italije, Srbije i Slovenije
Veliki broj Beograđana, ali i predstavnici diplomatskog kora i turisti iz celog sveta okupili su se danas na Kalemegdanu, gde je u 10 sati počeo rimejk trke Velike nagrade Beograda - preteče Formule 1, koja je održana na današnji dan 1939. godine i bila jedina koja je održana tokom Drugog svetskog rata.
Originalnom trasom oko Kalemegdana vozilo je 20 automobila i motora iz muzeja i privatnih kolekcija iz Italije, Srbije i Slovenije.
Identični automobili koji su voženi 1939. godine voze istom rutom.
Trku koja bi trebalo da preraste u novu tradiciju Beograda otvorila su vozila Alfa Romeo i Bugati, u kojima su bili ambasador Italije Luka Gori, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije (AMSS) Milan Nikolić.
Bugati je automobil koji je učestvovao u trci koja se održala na današnji dan pre 84 godine, a njim je tada upravljao srpski as Boško Milenković.
Vozila su pred trku bila izložena na platou ispred paviljona Cvijeta Zuzorić, a potom su krenula ulicama grada u grupama po pet.
“Paradiraće tri kruga, stazom oko tvrđave, evocirajući uspomene na istorijsku trku, a nagrade pobednicima biće dodeljene na platou ispred Skupštine grada Beograda, gde će vozila biti ponovo izložena", naveli su organizatori među kojima su, uz ambasadu, Ministarstvo, AMSS, i kompanija Heritage Consulting i Italijanski institut za kulturu.
Ministar Vesić podsetio je da je trka 3. septembra 1939. organizovana povodom rođendana kralja Petra.
"Trku je na ulicama posmatralo više od 100.000 ljudi, a Beograd je tada imao 300.000. Bila je to velika stvar za Srbiju, to je bilo kao kada bi ih danas bilo 700.000. Održana je u čast maloletnog kralja Petra, a najzaslužnija za organizacjiu bila je njegova majka kraljica Marija, koja je bila reli vozač. Takmičila se i pobeđivala iako je bila kraljica. Pobeđivala je muškarce i takmičlila se skoro do smrti, a tu svoju ljubav prenela je na kralja Petra", naglasio je Vesić.
Ministar je podsetio da su u toj trci učestvovala i četiri velika šampiona, da je među vozačima bio i italijanski as najveći u istoriji Tacio Nuvolari.
"Bila je to njegova poslednja velika pobeda, to je još jedna veza između Srbije i Italije, a u njegovom muzeju čuva se trofej Politike osvojen u Beogradu ispisan ćirilcom", naglasio je ministar i podsetio da je pre nekoliko godina u Beogradu održana i parada oldajmera u znak sećanja na tu veliku trku.
Vesić je izrazio zadovoljstvo sto u trci učestvuje i Bugati kojim je upravljao Boško Milenković.
Kako je naveo, zamisao je da se u Beogradu napravi rimejk te trke, da se uđe u takmičenje FIA klasika gde se pravi rimejk starih trka oldtajmera.
Ambasador Gori rekao je da ovaj izuzetan događaj predstavlja spoj sporta, tehnologije, kulture i istorije, koji se realizuje povodom prve beogradske međunarodne auto-moto trke organizovane 1939, održane u kompleksnim uslovima.
Dodao je da je trka, koja je i dokaz čvrstog prijateljstva dve zemlje, ujedno prilika da se svi podsetimo izuzetnog događaja, kao i da se oda počast Taciju Nuvolariju koji je tada bio pobednik.
"Italija ima zlatnu istoriju velikih konstruktora i vozača automobila i motocikala koji su postavili bazu industije okrenute ka inovaciji i postavljanju novih ciljeva", rekao je Gori.
Generalni sekretar AMSS Milan Nikolić podsetio je da je AMS Srbije prepoznat kao neko ko može da organizuje reinterpretaciju trke istom rutom sa istim bolidima, u trci koja je bila preteča Formule 1.
Podsetio je da je glavni organizator te istorijske trke bio auto-moto klub Kraljevine Jugoslavije, iz koga je potekao AMSS.
"Priredili smo građanima spektakl", rekao je Nikolić i zahvalio Upravi saobraćajne policije na podršci.
"Imali smo san i ostvarili smo ga", rekao je Đorđo Andrijan, koji je inicijator projekta kao predstavnik Motor Heritidž.
Naglasio je da će ovo biti velika trka u kojoj je najstariji automobil iz 1913. godine - Kiribiri.
Njegov mehaničar Roberto De Keki rekao je za Tanjug da je automobil poslednji put napustio muzej pre 10 godina.
Izložbi i trci prisustvovali su i predstavnici diplomatskog kora, među kojima i šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuele Žiofre i ambasador Izraela Jahel Vilan.
Po završetku "trke" učesnicima su dodeljene i specijalne nagrade.
Ovu prestižnu međunarodnu automobilsku i motociklističku trku oko Kalemegdana održanu pod pokroviteljstvom i u čast kralja Petra II, a na inicijativu kraljice Marije, prve žene reli vozača u Srbiji i jedne od retkih žena reli vozača u Evropi, pratilo je 100.000 gledalaca.
Bila je to jedina trka preteča Formule 1 u našem glavnom gradu.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.