Osmi mart za volanom: Pet žena koje su obeležile automobilsku industriju

Teza da je automobilizam 'muška stvar' ne samo da nije istinita, već su neke od žena itekako zaslužne za automobile kakve vozimo danas

08.03.2023. 14:57
  • Podeli:
Žena_automobil_vožnja_Foto Pixabay-6408911967379.webp Foto: Pixabay

Od pronalaska prvih automobila u 19. veku, pa do danas za automobilsku industriju je ustaljen stereotip da je to "muška stvar". Žene su često okarakterisane kao loši vozači, a zapravo ne samo da takve ocene nisu istinite, već su neke od žena itekako zaslužne što danas vozimo automobile kakve vozimo.

Sa željom da se ove granice i podele izbrišu, sajt Polovni automobili predstavlja pet žena koje su dale ogroman doprinos svetu automobila.

Meri Anderson

Američka preduzetnica i pronalazač zaslužna je što danas imamo brisače na automobilima kao standardni deo opreme. Ideju je dobila tokom vožnje tramvajem u Njujorku 1903. godine, kada je vozač stalno zaustavljao vozilo kako bi obrisao sneg sa vetrobranskog stakla. Iste godine Meri je prijavila svoj patent, odvojivu pokretnu ruku sa gumenim sečivom, koju kontroliše poluga u unutrašnjosti vozila.

Zanimljivo, iako je na neki način jedan od začetnika inženjerstva u automobiskoj industriji, Andersonova nije profitirala od ovog pronalaska. Čak je od jedne kanadske kompanije kojoj je pokušala da proda svoj patent, odbijena iz razloga da uređaj nema praktičnu primenu?!

Margaret Vilkoks

Rođena 1838. godine u Čikagu, bila je jedna od retkih žena inženjera u tom periodu. Izumela je unutrašnji grejač za automobile, tako što je konstruisala sistem koji je toplotu iz motora prenosio u kabinu. Na taj način vozaču je bilo prijatnije tokom vožnje po nižim temperaturama, a i sama vožnja je bila lakša u uslovima kada je na putu bila magla ili kiša.

Njen patent registrovan je 28. novembra 1893. godine, a kasnije je dobila i mnogobrojna priznanja za druge patente.

Gledis Me Vest

Rođena u ruralnoj Virdžiniji u Sjedinjenim Američkim Državama '30-ih godina prošlog veka, Gledis je uspela prvo da završi matematiku na državnom koledžu, a zatim i da se zaposli 1956. u mornarici i to kao projekt menadžer za revolucionarne tehnologije. Ona je vodila SEASAT projekat, odnosno prvi satelit u orbiti koji meri dubinu okeana. Ovaj projekat pomogao je Vest i njenom timu da izgrade satelit GEOSAT stvarajući kompjuterske simulacije zemljinih površina, što je zapravo tehnologija koja je utrla put za Global Position Sistem (GPS praćenje).

Dakle, bez njenog izuma i dalje bismo koristili papirne mape! Zato nam je drago da je Gledis uvrštena u kuću slavnih vazduhoplostva.

Stefani Kvolek

Hemičarka rođena 1923. godine u Bafalu oktrila je 1964. godine sintetičko vlakno, koje je čak pet puta jače od čelika i otporno na metke. Taj materijal se danas nalazi u automobilskim gumama i kočionim pločicama, ali i raznim oklopima i pancirima i zahvaljujući njemu spašen je ogroman broj života.

Krajem novembra 1968. godine Stefanin izum usvojen je u nemačkoj kancelariji za patente pod nazivom "Compound and fibers or threads made therefrom".

Berta Benc

Supruga Karla Benca, osnivača čuvenog brenda Mercedes-Benz rođena je 1849. godine, u vremenu kada je ženama u Nemačkoj bilo uskraćeno visoko obrazovanje. Upravo iz tog razloga je odlučila da bude podrška svom suprugu, pa je ceo svadbeni miraz uložila u njegov posao. Ipak, Karlov patent, prvi motorni automobil iz 1886. godine nije naišao na reakciju kakvoj se nadao.

Zato je hrabra Berta, bez znanja svog muža sela u automobil i zajedno sa decom izvela vožnju od 106 kilometara od Mannheima do Pforzheima. To je bio, ispostavilo se kao vrhunski marketinški potez, jer je Berta zapravalo prikazala sav potencijal ovog proizvoda.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()