Proveravamo šta čeka vozače u Srbiji: Crna kutija u kolima - nema više laži, nema prevare, a ni drifta

Ovaj uređaj može pomoći u analizi saobraćajnih nesreća

Autor: Web UNA TV
26.07.2024. 23:30
  • Podeli:

Sva nova vozila koja se prodaju u Evropskoj uniji, od jula meseca moraju imati specijalni "EDR" uređaj odnosno snimač podataka  događaja, koji beleži određene podatke u vozilu pre, tokom i posle udesa. 

Ovaj uređaj može pomoći u analizi saobraćajnih nesreća. Reč je o takozvanoj "crnoj kutiji" za automobile, nalik na one u avionu, a izvesno je da ova promena čeka i vozače u Srbiji. 

Na ovu temu pričali smo u emisiji "Popodne" na UNA televiziji sa direktorom "Dekre" Velimirom Jeremićem.

"U avionima ovakvi uređaji postoje sedamdeset godina. U auto industriji od sedamdesetih godina prošlog veka. Od 2019. godine projekat je bio pripremljen za novu regulativu u EU, u Americi je od 2012. godine. Ono što je suština, digitalna forenzika znači utvrđivanje pravog činjeničnog stanja uzroka saobraćajne nezgode. Sam uređaj snima pet sekundi pre i trideset sekundi posle same nesreće. On snima tehničke podatke i ne postoji mogućnost da snima audio i vizuelne podatke. Uređaj je u funkciji nas vozača", objašnjava za UNU Jeremić.

"On utvrđuje kako su se kretale tehničke sekvence vozila, kako je stajala papučica gasa, da li je vozač kočio i koliko, da li se okretao volan, da li vozilo ima tehnički problem tipa da samo ubrzava iako vozač koči. To je jako bitno da bi se skinula odgovornost sa samog vozača. U sudskom postupku, ovlašćeno lice može da utvrdi 3D modeling svega što je zabeleženo, kako bi sudija koji je laik mogao da shvati šta se desilo", kaže Jeremić. 

Ovim putem se mogu utvrditi i potencijalne prevare i lažne izjave koje daju vozači prilikom saobraćajnih nesreća. Uskladišteni podaci mogu da se koriste protiv vozača u slučaju sumnje na izazivanje nesreće, pa će se mnogi pitati da li ova crna kutija može da se isključi.

"Svi podaci iz vozila su vlasništvo vlasnika vozila, kako bi im neko pristupio, vlasnik pismeno mora da se složi sa tim, jedini izuzetak je kad organi reda traže uvid u zapis. Nije još uvek zabeleženo da je neko uspeo da prevari ovaj uređaj, koji čita crne kutije, a njima pristupaju licencirane osobe, takav je proces. Nije kao u avionu jedna kutija, nego skup određenih pozicija gde su pohranjeni podaci. Svi se nadaju da je ovo značajan alat, uticaće dobro na utvrđivanje istine, da će moći da spasi neka lica sankcija, kada je na primer kvar na vozilu, a vozač nije kriv", ističe Jeremić. 

Crna kutija, nazvana Event Data Recorder (EDR), elektronski je uređaj koji beleži određene podatke u vozilu pre, tokom i nakon nesreće, pa može pomoći u analizi svih okolnosti. Crna kutija se ne može deaktivirati, budući da je ona vrlo složen sistem sa mnogo senzora, koji je ugrađen kao standardna oprema - zato se ne može ni naknadno ugraditi u vozilo.

"Uređaj se ne može ugraditi na stara vozila, on će biti deo samo novo proizvedenih automobila, a čak i mnogi jeftiniji modeli neće se plasirati u EU da ne bi morao da ima ugrađen ovaj uređaj, jer je prilično skupo. Crna kutija se može staviti samo prilikom proizvodnje automobila". 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()