Smanjivanje prosečne starosti vozila u Srbiji: UNA proverava - šta je potrebno da bi se to ostvarilo?

Da li je jedini faktor koji na to može da utiče kupovna moć građana?

Autor: Stefan Dević
26.10.2023. 19:44
  • Podeli:

Na kraju 2020. prosečna starost putničkih vozila u Srbiji bila je oko 17 godina, podaci su Strategije bezbednosti saobraćaja. U isto vreme, u Evropskoj uniji vozila su gotovo dvostruko mlađa. Jedan od ciljeva te strategije jeste da se smanji prosečna starost vozila. 

Proverili smo šta je potrebno da bi se to ostvarilo i da li je jedini faktor koji na to može da utiče kupovna moć građana.

Iz godine u godinu, prosečna starost vozila u Srbiji se sve više povećava. U 2016, prosečna starost bila je 15 godina, 2018. - 16 godina, da bi 2020. prosečna starost bila 17. 

Osnovni razlog je nepovoljna finansijska situacija većine vozača, ali svi se slažu da bi pre rado kupili novije vozilo, ako bi se za to stekli uslovi, navode kroz osmeh.

I ranije su se vozili stari automobili, pa nije bilo toliko nesreća.  

U Evropskoj uniji prosečna starost vozila je 11 godina. Da bi se Srbija tome približila, prvi konkretan korak trebalo bi da bude ograničen uvoz polovnih vozila, navode sa sajta polovniautomobili.

"Uz svo razumevanje problema koje ima prosečan vozač u Srbiji u smislu - troškova, održavanja, cena goriva itd. Ako hoćemo da radimo na smanjenju starosti voznog parka, prvi korak bi morao da bude organičenje uvoza vozila u smislu Euro3 i Euro4 standard. Jer većina država u okruženju je to uradila odavno", kaže Petar Veličković ispred 'Polovniautomobili.rs'.

U Bosni i Hercegovini, još 2019. zabranjen je uvoz polovnih automobila sa Euro 4 i novih sa Euro 5 motorom. Dok je u Severnoj Makedoniji, uvoz polovnih vozila ograničen po godini prozivodnje - uvezeno vozilo ne može biti starije od 15 godina.  

Srbija je jedina u regionu koja to još nije uradila. Takođe, država je najavila subvencije vozačima pri kupovini Euro 6 vozila, u visini od 2 do 3 hiljade evra i očekuje da neke slične mere budu na snazi oko Nove godine.

"Svaka pomoć države je dobrodošla, pitanje sa ovim cenama polovnjaka da li je dve hiljade evra dovoljno, ali i uz neke druge stvari kao što je povoljno kreditiranje i tako neke stvari, možda bi taj neki program mogao da doprinese, ali, ključan faktor je vreme", dodaje Veličković.

Prodaja automobila u Evropi u stalnom je rastu poslednjih godinu dana. Time se vozni park podmlađuje, a škart će se i dalje slivati u Srbiju, barem dok država ne donese konkretne mere. 

Kupce sve ređe interesuje godište automobila, "samo zatečeno stanje i šta oko vidi", objašnjava nam vlasnik jednog beogradskog autoplaca.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()