Subvencije će se kretati od 2.100 do 2.900 eura, zavisno od kategorije vozila.
Na srpskim drumovima svaki dan više od pola miliona automobila vozi sa starim motorima. Vlasnici automobila sa motorima Euro 1, 2 ili 3 od 1. januara mogu svoja vozila da predaju državi na reciklažu, a za uzvrat će dobiti subvenciju za kupovinu drugog vozila.
Subvencije će se kretati od 2.100 do 2.900 eura, zavisno od kategorije vozila.
"Sa tim novcem nije moguće kupiti Euro 6 auto, ali dobro dođe da bi se dopunio budžet. Međutim, realno nije moguće, jer ti automobili Euro 6 od 2015. ili 2016. godište koji su i za evropske standarde stari, za njih treba izdvojiti 15.000 ili 20.000 i to onda ne znači puno", kaže za Euronews Srbija stručnjak za automobilizam Dragan Simić.
U zavisnosti od godišta i stanja, neki modeli sa euro 6 motorom mogu se naći i po cenama nižim od 10.000 evra.
Ipak, kada je reč o emisiji štetnih gasova, iz ekoloških udruženja za Euronews Srbija podsećaju da je saobraćaj samo jedan od problematičnih segmenata.
"Saobraćaj nije glavni izvor zagađenja vazduha koji imamo u Srbiji. To jeste dobra i pametna mera koja će pomoći da se zagađenje smanji, ali postoje druge urgentnije stvari koje bi trebalo da se urade da bi efekat smanjena zagađenja došao do svog izražaja. Podsetiću da svake godine 12 hiljada ljudi umre zbog posledica izazvnih zagađenjem vazduha", predsednik Udruženja Inženjeri zaštite životne sredine Igor Jezdimirović.
Budući da je prosečna starost automobila oko 17 godina i da je u Srbiju i dalje dozvoljeno uvoziti vozila sa motorima Euro 3, Jezdimirović zaključuje da će planirana zamena biti složen proces, kao i da je veliko pitanje da li Srbija ima kapacitete da reciklažu sprovede na ekološki ispravan način.
Da će reciklaža takvih automobila u Srbiji biti problem smatra Lidija Piroški iz auto-moto revije "Vrele gume". Ona kaže da reciklaža nije jednostavna stvar.
Piroški je objasnila da moraju da se u automobilu pre svega odvoje fluidi, koji su vrlo često opasni i veliki zagađivači, odnosno ulja i tečnosti iz akumulatora, da treba da se se odvoje čvrsti delovi, plastika, metali, kablovi, staklo. Prema njenim rečima, tu ima dragocenih i skupih sirovina i to je jedna vrlo interesantna poslovna niša i šansa.
Procenjuje se da u Srbiji ima oko milion starih automobila sa euro 3 i euro 4 motorom, a Piroški navodi da je to ozbiljna koliičina automobila.
"Euro 3 izbaciju 500 miligarama azot monoksida po kilometru, ako je on prošao 200.000 kilometara, zamislite koja je to zastrašujuća količina, a mi ih imamo oko milion možda i više", rekla je Piroški.
Ona kaže da se godišnje proda više od 70 miliona novih vozila na svetu, od toga su 10 odsto hibridi i električni automobili, a 90 odsto su i dalje tradicionalni automobili.
"To će sve doći u jednom momentu na reciklažu", dodaje Piroški i napominje da je vozni park u Srbiji među najstarijima.
Ona je dodala da EU subvencioniše moderne tehnologije i da treba stići do 2035. kada će se za 100 odsto smanjiti emisija štetnih čestica i štetnih gasova.
"Krajem prošle godine Evropska komisija je podnela predlog za euro 7 standard, u tom smislu znam šta je naša platežna moć, ali čitava ideja i ova akcija je da mi smanjimo zagađenje koje izazava drumski saobraćaj. EU je 2019. radila jedno istraživanje koje je pokazalo da 39 odsto čestita azot monoksida nam dolazi iz putnog saobraćaja. Da sam zakodonvdavac, još više bih subvencionisala eliminaciju starih automobila iz saobraćaja, posmatrala bih je kao prevenciju našeg zdravlja", rekla je Piroški.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.