Zadnjih godina pre kupovine automobila kupcima je nuđen preveliki broj opcija
Autoindustrija se suočava sa ozbiljnim problemima, a ovoga puta radi se o više nego dubokoj krizi koja tera brendove da smanje troškove gde god mogu. Jedan od ključnih problema je opciona oprema, rupa bez dna, čini se sve više za brendove nego za kupce.
Beskrajnim listama opcija, koje su servirane kupcima kako bi im na račun personalizovanih automobila trgovci u salonima izvlačili više novca iz novčanika, bliži se kraj.
Ovakav koncept postaje neodrživ da bi bilo koji proizvođač imao takvu strukturu ponude. Brendovi će biti prisiljeni da smanje broj kombinacija paketa opreme i liste opcija, jer takav vid prodaje donosi sve manje zarade.
Ako su pre samo tri godine Evropljani trošili u proseku 3.000 evra na opcione dodatke, sada je normalan iznos blizu 2.000 evra. Kupci su se opametili i paze na šta troše novac. Uostalom, Evropa je odgovorna za obaveznu upotrebu asistenata za sigurnost u vožnji, pa ih je nemoguće prodavati kao opcije.
Vremena su se promenila, o čemu svedoči i činjenica da su "full LED" farovi sada standard čak i na malim modelima, a nijedan automobil na EU tržištu ne može se prodati bez prednje kamere. Parking senzori sa zvučnim upozorenjem, navigacijom i pristup vozilu i pokretanju motora bez upotrebe ključa donedavno su bili opcioni, a sada su standardni.
Era specijalne opreme se bliži kraju, jer osnovna oprema na automobilima postaje sve opsežnija i lakša za korišćenje. Delom su krivi rivali iz Kine. Naime, sa sve većim prilivom kineskih automobila, jeftini evropski automobili će biti bogatije opremljeni od ulazne verzije.
Rastući troškovi života sve manje ostavljaju kupcima prostora za "napucavanje" automobila. Odnosno, kupci počinju da se zadovoljavaju standardnom opremom ili s malo više od toga. Prema podacima specijalizovane konsultantske kuće Jato, samo u prvoj polovini godine, na pet najvećih evropskih tržišta, fakturisano je oko 12 milijardi evra na račun opcija.
Kod manjih automobila normalna stvar je paket doplata u visini od 530 evra, dok je za automobile visoke klase prosečna cena dodatne opreme iznosila u prosjeku 14.707 evra sa ukupno desetak različitih opcija.
U Mercedesu kupci u proseku plaćaju 10.580 eura za 11 opcionih najčešće biranih dodataka, pri čemu je G-Klasa izuzetak, s obzirom na to da posebno lakiranje kod ovog modela može koštati desetine hiljada evra. U Audiju i BMW-u kupci troše nešto više od 7.000 evra na dodatke.
Trenutna situacija je dostigla neodrživ nivo čak i za firmu iz Volfsburga. Naime, cenovnik za novi Golf koncentriše opcionu opremu na manjem broju stranica nego pre. Tako je u ponudi samo jedan opcioni "volan" u odnosu na pet iz 2021. godine, dok je broj kombinacija različitih guma i felgi smanjen sa 31 na 17.
U premijum modelima kao što je BMW, mogućnosti prilagođavanja u Seriji 5 su ogromne. U ponudi vetrobranskog stakla postoji osam različitih verzija -sa ili bez zvučne izolacije, sa ili bez termičke zaštite, sa funkcijom grejanja, sa head-up displejom, itd. Ukupno, kod Serije 5 je više od 39 konfiguracija samo u segmentu stakala. Međutim, doći će do redukcije.
Sve je to ogroman novac koji brendovi troše, a od kojeg ne zarađuju, jer mnogi kupci u zadnje vreme sve više ignorišu ovaj arsenal. Evropljani sada menjaju strategiju i kopiraju Teslu i kineske proizvođače. Dakle, vraćamo se opet na staro. U ponudi kod nekih brendova su dva paketa bogate standardne opreme, uključujući sigurnosne karakteristike, koje su na automobilu već standardne.
Maksimalno šest boja sa najčešćim bojama, dva tipa felgi i dva ambijenta enterijera. Tek toliko da se zadovolji potreba da se kupcima ponudi više od jedne opcije, ostalo je bacanje novca. Drugim rečima, kupovina automobila se mora svesti na ono što je kupcima potrebno, a ne ponuda beskrajne liste, uglavnom preskupih opcija koje kupci uglavnom ne razumeju, niti znaju koristiti.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.