Masahiro Hara, jedan od tvoraca QR koda, objasnio je kako su došli do ove revolucionarne ideje
Masahiro Hara je predvodio inženjere japanske kompanije Denso Wave, koji su 90-ih godina prošlog veka napravili QR (Quick Response - brzi odgovor) kod. On je govorio o tome kako im je uspelo.
Barkod se do 80-ih godina prošlog veka upotrebljavao u mnogim sektorima, među kojima je proizvodnja, distribucija i maloprodaja.
"Tokom 1990-ih, usled prelaska masovne proizvodnje jedne vrste proizvoda na fleksibilniju proizvodnju, bila je potrebna detaljnija kontrola proizvodnje u samim proizvodnim postrojenjima. Shodno tome, bilo je potrebno da se razvije barkod s većim kapacitetom (informacija)", napomenuo je Hara.
On je u Denso Waveu bio angažovan na razvoju barkod skenera i uređaja za optičko prepoznavanje znakova (OCR). U pomenutoj kompaniji su 1992. započeli na razvoju skenera koji će brže učitavati barkodove. Pokušavajući da napravi takav skener, Hara je počeo uviđati ograničenja barkoda kao takvog. Shodno tome, odlučio je da napravi kod u kojem će biti sadržano više informacija.
"Razvili smo kompaktan kod, u koji se može sačuvati više informacija, među kojima su znakovi kanji i kana pisma, a koji se istovremeno može brže učitavati", objasnio je Hara.
Informacije barkoda su kodirane u samo jednoj dimenziji (horizontalno) dok su informacije dvodimenzionalnog koda u dve dimenzije (horizontalno i vertikalno). Hara je za razvoj novog dvodimenzionalnog koda na raspolaganju imao tim sa samo dva člana.
Najveći izazov za ovaj tim je bio kako da učini da se dvodimenzionalni kodovi učitavaju što brže jer je tada skenerima bilo teže učitati informacije s dvodimenzionalnog koda nego informacije sa barkoda. Hara došao na ideju da doda informaciju koja pokazuje gde se nalazi dvodimenzionalni kod, a kako bi ubrzao njegovo učitavanje.
Tako je kreiran obrazac za detekciju pozicije dvodimenzionalnog koda, koji se nalazi u njegova tri ugla. Hara je očekivao da će se na taj način kod precizno prepoznati i brže učitavati. Međutim, to je bilo izuzetno teško postići jer kada se u blizini tog koda nalazi nešto slično njemu, pomenuti obrazac se nije mogao precizno prepoznati. Da bi se izbeglo lažno prepoznavanje, obrazac za detekciju je morao imati jedinstven oblik.
Nakon što su uzorke sveli na crno-bela područja, razvojni tim je započeo iscrpno istraživanje omera bijelih i crnih područja na fotografijama i simbolima koji su štampani na lecima, časopisima, talasastim kartonima isl. Utvrdili su da je najprihvatljiviji omer 1:1:3:1:1, a pronalaženjem ovog jedinstvenog omera je omogućeno da skeneri učitavaju sam kod bez obzira na ugao skeniranja.
Nakon godinu i po od početka razvojnog projekta, kao rezultat brojnih pokušaja i grešaka, uspešno je razvijen QR kod, u koji se može sačuvati 7.000 karaktera, s dodatnom mogućnošću kodiranja karaktera. U QR kod se može sahraniti veliki broj informacija i istovremeno se može 10 puta brže učitati u odnosu na druge kodove.
Dvodimenzionalni kodovi su postojali pre nego što je razvijen QR kod. Međutim, QR ima jedinstvenu prednost, a to je da je izuzetno pogodan za upotrebu na terenu.
Naime, QR je prvenstveno otporan na onečišćenja i oštećenja, što je prednost u proizvodnim postrojenjima. Dokumenti koji se koriste u spomenutim postrojenjima često su uprljani masnoćom ili nečim drugim. Dok uprljani barkod nije moguće učitati, QR, koji ima funkciju ispravljanja greške, moguće je precizno učitati, čak i ako je uprljan ili ako nedostaje njegov deo. Još jedna prednost QR koda jeste da se lako učitava.
Upotreba QR je kasnije prevazišla industriju, zadovoljavajući različite društvene potrebe.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.