Peking-Njurok za dva sata: Kineski supersonični avion dostigao brzinu šest puta veću od zvuka

U pitanju je testni let

12.12.2024. 16:37
  • Podeli:
kineski supersonični avion profimedia-675b02fc183b0.webp Foto: Profimedia

Naučnici su zvanično potvrdili da je prototip supersoničnog aviona tokom testnog leta u pustinji Gobi, koji je trajao 20 minuta, dostigao brzinu od 6,56 Maha. Veruje se da će ovaj avion pomoći u ostvarenju sna, a to je "jednosatno globalno putovanje".

Reč je o brzini koja je dovoljna da avion stigne iz Pekinga u Njujork za dva sata. Tokom testnog leta obavljenog 2021. godine, o kojem su detalji objavljeni tek ove sedmice, umanjeni prototip aviona je dostigao brzinu od 6,56 Maha. Radi se o šest puta većoj brzini od brzine zvuka.

Test je omogućio ranu procenu dizajna koji se prije nekoliko godina smatrao nemogućim.

"U to vreme su svi mislili da je ovo luda ideja. Suočili smo se s gotovo univerzalnim skepticizmom. Međutim, ostali smo uporni, a ja sam vjerovao da inovacija uvek uspeva kad ima sumnje", izjavio je naučnik Cui Kai s Instituta za mehaniku u sklopu Kineske akademije nauka.

Avion se znatno udaljio od koncepta vitkih hipersoničnih letelica te sada ima "debeo i okrugao trup", kao i krila u obliku plašta. To znači da bi budući hipersonični avion mogao transportovati jednak broj putnika kao i teretni džambo džet avioni.

Nakon decenije rada na avionu, Cui i njegov tim su dobili dozvolu za testni let u Centru za lansiranje satelita Jiukuan u pustinji Gobi na severozapadu Kine u augustu 2021. godine.

Ovaj dvadesetominutni let, koji bi se mogao pokazati kao istorijska prekretnica u ljudskoj avijaciji, rešava dugogodišnji izazov za dizajnere: kako se brzina leta povećava, iskoristivi prostor u unutrašnjosti se smanjuje. Zbog toga su odrasli putnici mogli lako udariti glavom dok su stajali u legendarnom supersoničnom avionu Konkord.

Svi supersonični avioni koji mogu leteti brzinom većom od 5 Maha imaju ekstremno ograničen prostor u unutrašnjosti, zbog čega se koriste za vojne aplikacije. Pri velikim brzinama prednji deo velikog okvira aviona trpi značajan pritisak prema dole, što smanjuje njegovu sposobnost "penjanja".

Cui je dodao široku površinu krila iznad okvira aviona kako bi ovaj pritisak prema dole pretvorio u podizanje, a time je efektno pretvorio nedostatak u prednost.

Međutim, ovo je rezultiralo veoma složenim dizajnom. Nakon predstavljanja koncepta 2018. godine, Cuijev tim je nastavio usavršavati dizajn i provoditi testiranja u vazdušnom tunelu. Svaki test je zahtevao značajna sredstva, a provedeno ih je više kako bi se potvrdila izdržljivost različitih modela, čime je otvoren put za uspešan probni let.

Zbog tehničke osetljivosti projekta, test je držan u javnosti tri godine. Kineska akademija nauka je objavila Cuijev govor na društvenim mrežama ove sedmice, zajedno sa snimkom poletanja prototipa.

U kojoj je fazi konstruisanje aviona prave veličine i kada će eventualno poleteti, zasad nema informacija.

"S obzirom da je reč o vrhunskoj tehnologiji, čeka nas još mnogo izazova koje moramo rešiti, uključujući probleme sa snagom, materijalima i strukturom. Obavili smo tek mali deo posla i napravili skroman korak napred", kazao je Cui.

Bez obzira na sve, napori tima bi mogli uneti revoluciju u transport putnika te pretvoriti koncept "jednosatnog globalnog putovanja" iz naučne fantastike u stvarnost.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()