Dok u inostranstvu oldtajmeri predstavljaju atrakciju gde god se pojave, u Srbiji ih vlasnici veoma retko voze.
Iako ima automobil za kojim bi se svako okrenuo na ulici, Dalibor Ružić svog jaguara 340 drži u muzeju. U voznom je stanju, svi delovi su mu izvorni, ali ono što je problem jeste što srpskim propisima nije jasno definisan pojam oldtajmera. A pošto je tako, za njihovu registraciju važe ista pravila kao i za sve putničke automobile.
"Za ovaj auto, da bih ga dvaput godišnje provozao ja treba da platim 1.000 evra registraciju. Da bih dva puta izašao, pa da vraćam tablice, pa ponovo da vadim saobraćajnu... Milsim, strašno je komplikovano...Na žalost, Srbija je jedina zemlja u Evropi koja nije to regulisala", kaže Dalibor Ružić, predsednik Srpskog saveza za istorijska vozila.
Oldtajmeri u drugim zemljama dobijaju posebne, trajne tablice, ne traži se da idu na tehnički pregled svake godine, a vlasnici ne plaćaju dažbine kao vozači običnih automobila. U Srbiji, međutim, takvi automobili trunu ili su postali muzejski eksponati, kao oni iz kolekcije Bratislava Petkovića. Ipak, posle više od decenije odlaganja, postoji nagoveštaj da će status tih vozila konačno biti regulisan.
"Biće omogućen uvoz i registracija oldtajmera, imaće drugačije registarske oznake...Konkretno, Agencija će utvrđivati status oldtajmera, oduzimati status, razvrstavati vozila od istorijskog značaja, dodeljivati identifikacione potvrde i voditi evidenciju o vozilima od istorijskog značaja", kaže Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Problem sa registracijom imaju i vlasnici trkačkih automobila, poput Vladana Kostića. Njegova Alfa predviđena je za reli trke, ali, s vremena na vreme, on mora da izađe na drum i tada rizikuje da ga policija kazni. I drugi vozači moćnih mašina se dovijaju: neki voze sa stranim tablicama, drugi registruju klasičan automobil, pa prebace oznake na trkački, a svi zajedno - krše propise.
"Ti automobili imaju i svetlo i migavce i kočnice i signalizaciju kompletnu i sve to deset puta bolje nego kod drugih automobila. Ali, zato što to po mišljenju Agencije za bezbednost saobraćaja nije originalan automobil, nema sve sijalice i džidža-bidže koje je fabrika napravila, mi ne možemo da registrujemo taj automobil", dodaje Vladan Kostić.
Vladan kaže da više i ne pamti koja je ovo najava zakona i rešavanja problema. Strahuje da se ni ovog puta neće ništa izmeniti ni oko statusa trkačkih, ni oldtajmera.
"Svi se prave ludi, ali, ako se nešto ne daj bože desi, nagrabusiće samo vozač, samo onaj koji se u tom trenutku nađe za volanom tog automobila", kaže Vladan.
Rešenja već postoje, jednoglasni su i vlasnici oldtajmera i trkačkih automobila. Srpski zakonodavci ne moraju ništa novo da izmišljaju, dovoljno je da prepišu već postojeće propise iz okruženja.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.