Od 5. jula se menjaju pravila registracije vozila koja nemaju kompletan izduvni sistem
Svi automobili registrovani do 5. jula 2021. godine dobili su pre dve godine mogućnost da ne moraju da imaju kompletan izduvni sistem. Sada kada se bliži datum do kada traje ova mogućnost, mnogi se pitaju da li će to zakomplikovati tehnički pregled posle 5. jula i šta znači kompletiranje izduvnog sistema automobila.
Pre svega, konfuziju stvara to što sa novim automobilom ide i katalizator ali deo kojim se reguliše emisija izduvnih gasova u pravilniku deluje zbunjujuće.
"Novom dopunom pravilnika, koja je izašla pre par dana, u principu se za vozače ništa ne menja. Sa gledišta vozača se od 5. jula ništa neće promeniti. Mi u principu ne kontrolišemo katalizator, teorijski da, kontrolišemo posedovanje katalizatora, ali ono što mi radimo je kontrolisanje izduvnih gasova", navodi Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda.
U Nacionalnoj asocijaciji tehničkih pregleda kažu da se sporne odredbe odlažu za još dve godine.
Inače, katalizator je već godinama na meti lopova zbog materijala od kojih je napravljen, dragocenih metala zbog kojih mu cena nije zanemarljiva.
"Kako vozač to zna? Zna pre svega jer mu je ček endžin lampica upaljena, ima vizuelnu identifikaciju da mu sistem ne radi. Tako da njemu uopšte nije bitno da li on ima ili nema katalizator i ne mora to da proverava ili da li radi ili ne radi, to će mu biti jasno naznačeno. Osim toga, ima još dve godine odlaska na tehnički pregled gde će biti opomenut da mu nešto ne valja", navodi Marinković.
Dešavalo se i da su neki automehaničari predlagali vlasnicima automobila da uklone katalizator, prenosi RTS.
"Radili su to ranije mehaničari, izbace katalizator da bi vozilo bolje vuklo, jer dolazi do zapušenja tog istog katalizatora, sada imamo sredstva za čišćenje. Imali su ranije primitivna sredstva, pranje sonom kiselinom puškom pod visokim pritiskom, ali tu uglavnom dođe do oštećenja katalizatora", kaže Nenad Marković, automehaničar.
Ukazuje da svako vozilo koje ima fabrički predviđen katalizator mora da ga poseduje.
"Prilikom potpunog sagorevanja od fosilnih goriva se dobija ugljen dioksid i vodena para. Pošto proces sagorevanja nije savršen, mi imamo i neke produkte nepotpunog sagorevanja i neke nusprodukte, ugljen monoksid, delimično sagoreli ugljovodonici, a nusprodukti su azotni oksidi. Kako bi se anulirali ovi nepovoljni produkti sagorevanja u katalizatorima dolazi do hemijskih reakcija, faktički uloga katalizatora je da putem hemijskih reakcija te nepovoljne produkte sagorevanja pretvori u ugljen dioksid i vodenu paru", kaže prof. dr Ivan Blagojević sa Mašinskog fakulteta.
Emisija štenih gasova je znatno veća bez katalizatora, ali i tu postoje razlike kod benzinskih i dizel motora. Svakako, ono što je za sada jasno jeste da će vlasnici svih automobila najverovatnije od 5. jula 2025. morati da imaju ispravan katalizator.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.