Stari železnički most napunio je 140 godina
Foto: Shutterstock/Milos TodorovicNa beogradski stari železnički most, najstariju postojeću vezu nad prestoničkim rekama, stigli su majstori.
Kako se može videti na dostupnim snimcima objavljenim ovih dana, radnici uklanjaju najdotrajalije delove mostovske konstrukcije što su, po svemu sudeći, pripremni radovi pred početak detaljne rekonstrukcije posle koje bi ovaj most trebalo da dobije novi život i novu funkciju - saobraćajnice namenjene pešacima.
Majstori, kako se vidi, uklanjaju oštećene elemente na mostu koji bi u toku obnove trebalo da bude detaljno sređen, ojačan i osposobljen za pešački saobraćaj.
Planirano je da ulazak na most sa novobeogradske strane bude u zoni šljunkare i betonske baze čije uklanjanje je počelo, a na čijem mestu je, prema najavama, takođe Malog, planirano uređenje parkovskog prostora, piše ekapija.
Posle obnove, plan je da ovaj most bude ozelenjen i sa svojevrsnim odmorištima na pojedinim njegovim delovima, kao i vidikovcima. To je ono na šta upućuju trenutno dostupni renderi budućeg izgleda tog mosta.
Stari železnički most, najstarija saobraćajnica preko beogradskih reka, prošle godine napunio je 140 godina. Njegova gradnja započeta je 1882, a završen je dve godine kasnije kada je avgusta 1884. zvanično otvorena Glavna železnička stanica i kada je sa nje pušten železnički saobraćaj.
U prvim decenijama postojanja železnički most bio je u vlasništvu i Srbije i Austrougarske. Prvi put u vodu je pao na početku Velikog rata. Stubovi i temelji bili su neoštećeni pa je on ubrzo obnovljen, ali ga je neprijatelj ponovo oštetio u toku rata. Okupatori su most osposobili 1916. kada su izgradili i poseban kolosek ka Topčideru. Ali, delovi konstrukcije ponovo su završili u Savi 1. novembra 1918. u toku njihovog povlačenja. Most je nanovo osposobljen početkom dvadesetih.
Ni to nije dugo trajalo. U prvim danima Aprilskog rata odredi naše vojske srušili su sve mostove u prestonici da bi usporili nadiranje nacista. Nemci ipak brzo ulaze u grad i provizorno obnavljaju most. Godinu kasnije počela je gradnja i paralelnog nizvodnog mosta da bi se povećala protočnost saobraćaja. Nemci ipak nisu uspeli da ga završe kada je 1944. usledilo savezničko bombardovanje.
Posebno je bila oštećena konstrukcija starog pa je u posleratnom periodu plan bio da se osposobi manje oštećen nizvodni. Odlučeno je da se ipak u život vrati stari most i da se za obnovu iskoriste delovi konstrukcije nizvodnog mosta. Bio je jedini beogradski železnički most preko Save sve do novog dvokolosečnog železničkog mosta čija je gradnja započeta 1974. i okončana pet godina kasnije.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







