Godina tek što je počela, a broj života izgubljenih u saobraćajnim nesrećama već je dvocifren
Pored brojnih apela, maltene svako jutro dočeka nas vest da se dogodila neka saobraćajna nezgoda, da je neko poginuo. Zato se pitamo - imaju li propisi u ovoj oblasti dovoljnu težinu da nešto promene?
Godina tek što je počela, a broj života izgubljenih u saobraćajnim nesrećama već je dvocifren. Poslednju tragediju na putu izazvao je profesionalni vozač, odlukom da, prelaskom u suprotnu traku, počne preticanje kolone.
Direktan sudar dva autobusa kod Umke pokazao nam je da mnogo šta treba popraviti u sistemu, opominju stručnjaci, a ono od čega treba početi jeste promena svesti vozača.
"Rad sa vozačima nakon vozačke dozvole. A posebno sa vozačima koji su identifikovani kao česti prekršioci. To je nešto što najrazvijenije zemlje sveta, kao što su Švedska, Velika Britanija, Australija, sprovode kada žele da podignu nivo bezbednosti saobraćaja", ističe za UNU profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Boris Antić.
Upravo su novi propisi koji se odnose na kategoriju profesionalnih vozača, predviđeni izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, čije se usvajanje očekuje sredinom godine.
"Stroža kaznena politika do sada nije dala zadovoljavajuće rezultate. Mi smo imali 2009. godine izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja, to je bila jedna temeljna izmena, međutim, pokazalo se da ta izmena nije dala ništa dobro", kaže za UNU advokat za saobraćajno i prekršajno pravo Vladimir Miljević.
"Svaka lokalna samouprava u Srbiji bi trebalo da ima, a već se dugo radi na tome, svoje strategije bezbednosti saobraćaja koje se tiču akcionih planova. Ono gde mi vidimo da postoji jedan nedostatak jeste da i kada se ti planovi usvoje, oni ne budu uvek ispoštovani", objašnjava Antić.
Umesto što menjamo stare i donosimo nove propise, trebalo bi da poboljšamo primenu postojećih, tvrde sagovornici UNE.
Oni poručuju: ono što će vozače odvratiti od nebezbednog ponašanja u saobraćaju jeste edukacija, a ne kazna.
"Apelujem na nadležne organe, a tu pre svega mislim na Ministarstvo saobraćaja, Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo prosvete da konačno uvedemo obavezno saobraćajno obrazovanje u škole. Ono što nama može da da benefit to je upravo edukacija vozača i to pre svega mlađih kategorija, jer se mladi ljudi vaspitavaju, a ne matori", poručuje Miljević.
Ipak, i jedni i drugi trebalo bi da budu svesni da odgovornost nije samo institucionalna, već i naša - pojedinačna. Ne zaboravimo da svaka odluka za volanom jeste moguća odluka o životu i smrti.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







