Stručnjaci za UNU: Da li su putnici u gradskom saobraćaju taoci neodgovornosti profesionalnih vozača?

U sistemu u kojem profesionalni vozači svakodnevno krše propise, a kontrole deluju nedovoljno efikasno, putnici postaju taoci neodgovornosti

Autor: Mia Đaković
30.08.2025. 21:09
  • Podeli:

Prolazak na crveno svetlo, razgovor telefonom bez slušalica i kucanje poruka tokom vožnje - sve to, nažalost, nije retkost među vozačima gradskih autobusa. 

Prema rečima profesora Saobraćajnog fakulteta, mnogo njih čak svesno ignoriše crveno svetlo na semaforu. Zašto je to tako i da li se bahati vozači adekvatno sankcionišu - pitanja su na koja je UNA pokušala da dobije odgovor.

U sistemu u kojem profesionalni vozači svakodnevno krše propise, a kontrole deluju nedovoljno efikasno, putnici postaju taoci neodgovornosti. Ako autobus prođe kroz crveno, pitanje je samo vremena kada će neko platiti cenu.

''Poslednje istraživanje indikatora bezbednosti u saobraćaja u Beogradu, gde se merio indikator prolaska na crveno svetlo vozila - u tom istraživanju ustanovili smo da oko 5 posto vozača autobusa prolazi na crveno svetlo. Što predstavlja najveći procenat od svih ostalih kategorija vozača. Dakle, na primer, vozači putničkih automobila - njih 2,5 procenta prolazi na crveno svetlo, što je dvostruko manje od profesionalnih vozača, odnosno vozača autobusa", kaže za UNU Emir Smailović, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.

Neki vozači u toku vožnje koriste mobilne telefone, pa čak i kucaju poruke. Kako ističu stručnjaci, to ne ugrožava samo njihove živote, već i živote drugih učesnika u saobraćaju.

"Mobilni telefon vozači obično smatraju malim prekršajem - a taj mali prekršaj je napravio najveći broj nadgrobnih spomenika i saobraćajnih nezgoda. Profesionalnim vozačima i svim vozačima je zabranjeno da koriste mobilni telefon u vožnji, a posebno profesionalcima. Sada imate onu vrstu, da kažem, "nazovi profesionalaca". Ljudi koji se onako ja mislim bezobrazno ponašaju. Dakle, ne shvataju odgovornost, da voze nečiju decu, nečije porodice", ističe za UNU Vladimir Jevtić, iz Asocijacije za bezbednost motociklista.

Kontorle bi trebalo da budu redovne i po svim standardima kada su u pitanju najodgovorniji učesnici u saobraćaju, međutim, kazne za neodgovorne vozače očigledno nisu dovoljne.

"Problem je čak izvesnost kažnjavanja kod nas. Dakle, mnogi ljudi gledaju da izbegnu kaznu, da daju kaznu na nekog drugoga, da on prihvati da je vozio. Da pokušaju da ta kazna zastari, ali niko uopšte ne razmišlja da je ta kazna možda spasila od nečega. Znači, okej napravili ste problem, platite kaznu - ali sve je to super kada pričamo o kazni, problem je kad se desi nezgoda, tu nažalost više nema ispravke", kaže Jevtić.

Statistika kaže da gotovo svaki dvadeseti autobus u Beogradu svesno ignoriše jedno od osnovnih saobraćajnih pravila - dok svakodnevno prevoze stotine putnika. Zato je neophodan stroži nadzor, oštrije kazne i nulta tolerancija.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()