UNA analiza: Zašto neki ljudi voze kao da su imuni na rizik i kako sprečiti bahate vozače?

Sve su češće vesti o vozačima koji divljaju ulicama, prolaze kroz crveno, voze bez dozvole - kao da ne postoji nikakav sistem

Autor: Mia Đaković
29.08.2025. 19:10
  • Podeli:

U poslednjih nekoliko meseci, broj saobraćajnih nesreća s tragičnim ishodima naglo je porastao. Sve su češće vesti o vozačima koji divljaju ulicama, prolaze kroz crveno, voze bez dozvole - kao da ne postoji nikakav sistem.

Zašto neki ljudi voze kao da su imuni na rizik i kako sprečiti bahate vozače? O tome razgovaramo sa profesorom Saobraćajnog fakulteta Emirom Smailovićem.

Na početku razgovora profesor Smailović istakao je nekoliko faktora koji utiču na ponašanje vozača.

"Pre svega, percepcija rizika, koliko to neko ponašanje koje je rizično utiče na ishod odnosno težinu posledica. Pored toga veoma važna činjenica koja utiče je izvesnost kažnjavanja - kolika je verovatnoća da će taj koji čini prekršaj biti otkriven u činjenu prekršaja i sankcionisan", kaže za UNU profesor Smailović ističući da pored ova dva faktora utiču i društvene norme i stavovi na takvo ponašanje vozača.

Prema poslednjem istraživanju indikatora saobraćaja, kaže profesor Smailović, prolazak kroz crveno svetlo u Beogradu je pokazao da oko pet odsto vozača gradskih autobusa prolazi kroz crveno svetlo što predstavlja najveći procenat od ostalih kategorija vozača.

"Na primer, vozači putničkih automobila - njih dva i po procenta prolazi kroz crveno svetlo što je dvostruko manje od profesionalnih vozača, odnosno vozača autobusa i to je jedan zabrinjavajući podatak koji govori o nedoslednosti sprovođenja mera koju privredni subjekt odnosno preduzeće koje kontroliše taj vozni park i vozače", ističe profesor Smailović za UNU.

Profesor ističe i da je rizik kažnjavanja kod nas poslednjih godina drastično opao izmenom zakona iz 2018. godine kada su se neke kaznene odredbe bitno izmenile.

"Vozači danas nemaju dovoljan rizik da će biti otkriveni u činjenju prekršaja. Pored toga, nivo kazni koji je definisan pre 10-15 godina danas nije dovoljan da odvrati vozače od takvog ponašanja" ističe Smailović.

Profesor Smailović na kraju razgovora zaključuje da je ključ bezbednosti međusobno poštovanje u saobraćaju.

"Zakon to jasno definiše - ne sme niko da stvori opasnu situaciju drugom učesniku. Drugi učesnik koji ima mogućnost da izbegne tu opasnu situaciju koju je neko drugi stvorio dužan je da učini sve da izbegne tu opasnu situaciju", ističe profesor Smailović.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()