Kada podvučemo crtu u brojanju žrtava - da li je važno da se pitamo kakva će biti kazna za krivca ili najzad da povučemo ručnu i budemo odgovorni, za sebe i druge
U Srbiji je proteklog vikenda u saobraćajnim nesrećama poginulo sedam osoba, a povređeno 11 ljudi. Samo za 12 sati u noći između subote i nedelje poginulo je petoro. Posle jučerašnje nesreće u Stublinama kod Obrenovca i još jedne kod Kraljeva - crna statistika je još veća.
Dok brojimo tragedije pitamo - koliko je tanka linija između prevoznog sredstva i smrtonosnog oružja?
Hvatamo se za volan kao da ne dotičemo potencijalno smrtonosno oružje. Zaboravimo da voziti podrazumeva znanje, pažnju i strpljenje vozača. Nije mali ni broj vozača koji za volan sedaju pod dejstvom alkohola ili narkotika.
"Kod mnogih vozača imate na primer stav kako oni odlično poznaju svoj automobil, imaju odlične sposobnosti, imaju jako mnogo iskustva te se prema tome njima ništa ne može desiti, da ugroze svoj i tuđi život, pa im nekada opadne pažnja, ne vode računa, pa nekad nešto i popiju. Zaboravljaju deo da je svaka saobraćajna situacija vrlo kompleksna i da itekako može da se desi nepredviđena okolnost i ako se vode time da imaju dobre sposobnosti i iskustva i napravili su tu grešku da piju i da sednu za volan - ni iskustvo ni sposobnost im neće pomoći", objašnjava za UNU psihološkinja Jelena Milošević.
Zato smo sve manje odgovorni, a imam sve više saobraćajnih nesreća sa tragičnim ishodom.
Pojačana kontrola saobraćaja ovih dana pokazala je da je, između ostalih, skoro dve trećine kontrolisanih vozača kamiona zatečeno u prekršaju. Posebno zabrinjava to što je čak 10 vozača kamiona bilo pod uticajem psihoaktivnih supstanci i čak 15 njih isključeno iz saobraćaja zbog vožnje pod uticajem alkohola.
"Vozilo koje je 40 tona u odnosu na automobil putnički od tonu do dve, znači vozilo je 20 puta teže i pri istoj brzini ima 20 puta razorniju energiju i kad udari i u kuću pitanje je da li će i kuća da opstane, a ne u drugog čoveka koji je u nekom manjom autu. Imajući to u vidu, zbog toga je zakonodavac prepisao posebno uslove što se tiče vozača profesionalnih kategorija", ističe za UNU stručnjak za bezbednost saobraćaja prof. dr Milan Vujanić.
Kultura iz kuće prenosi se na ulicu. Kod bahatih vozača nema empatije niti razumevanja da pored njih u saobraćaju postoje i drugi učesnici. Kako da ih bude što manje na ulicama?
"Gajenje nekih novih generacija gde neće biti popularno da se krše pravila da bi se ona prekršila, gde se neće dozvoljavati posebnima i pozvanima da nijedno pravilo ne važi za njih, nego da se deca uče tome da svoj život čuvaju tako što će poštovati različita pravila, pa i saobraćajna. Ne postoji neki konkretan trenutak u razvojnom smislu koji bih savetovala, to je jednostavno svaki trenutak, kada sa detetom izađete na ulicu bilo kao pešak bilo kao vozač", smatra Milošević, dok Vujanić dodaje:
"Mоžete li da zamislite nekoga ko bi slučajno uzeo čašicu tečnosti na kojoj piše otrov, ne bi sigurno, jer zna da dovodi život u opasnost. A kad sedne u auto ili vozi brzo i nepažljivo, stavlja svoj život u opasnost i samo treba da osvestimo te naše građane i da im ukažemo koliko je to opasno".
I kada podvučemo crtu u brojanju žrtava - da li je važno da se pitamo kakva će biti kazna za krivca ili konačno da povučemo ručnu i budemo odgovorni, za sebe i druge.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.