To za decu nije stresno, za odrasle jeste, kaže psiholog Branka Tišma.
Budući đaci prvaci, ali i njihovi roditelji uveliko se pripremaju za polazak u školu. Provera zrelosti i upis dece u prvi razred je od 3. aprila do 31. maja, a zakazivanje termina za testiranje budućih prvaka je počelo i radi se onlajn.
Školski psiholog Branka Tišma ističe da se deca samostalno i samoinicijativno pripremaju već u vrtiću, razgovarajući s drugom decom i razmenjujući iščekivanje. To kod dece nije strepnja, već radost, ističe Tišma.
"Oni su godinama u vrtiću, vole vaspitačice, ali treba im promena u načinu organizovanja i učenja, duže mogu da se koncentrišu nego ranije, uključuju se u porodične aktivnosti, počinju interesovanja za slova, brojeve, mogu da prepričaju filmove, društveno-socijalne situacije", navodi psiholog.
Branka Tišma objašnjava da je potrebno najaviti detetu da se ide u školu na upis i da će se tamo razgovarati sa psihologom ili pedagogom, kao i da će oni postavljati različita pitanja o tome šta znaju i umeju, prenosi RTS.
"To za decu nije stresno, za odrasle jeste jer nam neko drugi procenjuje naše dete i ima neku veću moć da proceni šta naše dete može, a šta ne", rekla je Tišma.
Deci treba napomenuti i da će najpre razgovarati zajedno psiholog, roditelj i dete, ali da će onda roditelj izaći i ispred kancelarije pričekati.
Na pitanje kako da pripremimo dete da se pokaže u što boljem svetlu, Tišma kaže da je to bitno roditeljima, dok je za decu važno da uspostave kontakt i da mogu da ispričaju i pokažu ono što je važno.
Na pedagogu odnosno psihologu je da proceni trenutnu zrelost deteta, kakvim mentalnim operacijama vlada, čega voli da se igra, da li voli da organizuje igru, ili da posmatra i kasnije se uključi.
"To je sve bitno kada pravimo odeljenja, da učitelji imaju osnovne informacije, kako bi uspostavili što kvalitetniji odnos", napominje Tišma.
Šta ako dete ne pokaže sve što zna
Branka Tišma objašnjava i da postoje situacije kada dete ne pokaže sve što zna, ali to se primeti po ponašanju deteta i onda se zabeleži.
"Ja sam predlagala roditeljima aktivnosti koje da rade kod kuće da bi se dete opustilo, pa za 15 dana ponovo zakažete susret, da vidite da li ste dobro procenili", ističe Tišma.
Napominje da su naša deca intelektualno zrela za polazak u školu, ali da im sve više nedostaje samostalnost.
"Kako vreme odmiče, sve više odrađujemo stvari umesto dece, želimo da uživaju, ali ukoliko sve radimo umesto njih, sputavamo njihov prirodan razvoj", napomenula je psihološkinja.
Nije potrebno da roditelji dete pred polazak u školu uče da čitaju, pišu, matematičke operacije, već da se podstiče simboličko mišljenje i da se, na primer, uči kako da se snalazi sa sveskom: da ne pritiska previše papir, da piše na svakoj stranici, da nauči da iskoristi list, da crta kose linije, da vežba finu motoriku.
Savet Branke Tišme je da, po završetku testa, roditelj uradi nešto zajedno lepo sa detetom, da bi taj dan ostao u lepom sećanju.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.