Nagrada "Prosvetitelj" za najbolje nastavnike: Otkrivamo šta je to što treba da imaju izvanredni učitelji

Prošla godina nas je na najteži način podsetila koliko naše obrazovanje mora da bude bolje

Autor: Web UNA Srbija
09.05.2024. 17:29
  • Podeli:

Neophodnost podizanja ugleda učitelja i nastavnika u obrazovanju - o tome se takođe posebno govorilo u trenutku kada je naša zemlja doživela nezapamćenu tragediju u OŠ "Vladislav Ribnikar." Da kvalitet obrazovanja direktno utiče na budućnost društva ističu i u Fondaciji "Alek Kavčić", koja je baš zato ustanovila Srpsku nastavničku nagradu "Prosvetitelj", koja nastoji da u fokus stavi najbolje učitelje, nastavnike i edukatore koji svojom inventivnošću pomeraju pozitivne granice nastavničkog poziva. 

"Sijaj za sebe i svetlećeš za nas" - tako glasi glavna poruka koju nosi ova nagrada, a o kojoj smo u emisiji "Popodne" razgovarali sa predsednicom Organizacionog odbora Srpske nastavničke nagrade „Prosvetitelj“ Željanom Radojčić Lukić i članom tog odbora, redovnim profesorom Filozofskog fakulteta prof. Aleksandar Baucal.

Prijavljivanje na konkurs traje do 15. maja, a nominacije su završene još krajem aprila.

"Konkurs traje do 15. maja, ali su se nama nominacije završile 25. aprila. To znači da je neko, roditelj, učenik, celo odeljenje, nominovali učitelja, nastavnika, vaspitača. Mi pokrivamo od predškolskog do srednjoškolskog uzrasta. Od 5 do 18 godina, sva deca i učenici tih godina mogli su da nominuju. Do sada je stiglo blizu 800 nominacija. Poslednjih dva-tri dana očekujemo najveći broj prijava. Stvarno su stigle kvalitetne prijave, ali očekujemo iznenađenja koja će se sigurno desiti. Morate priznati, milion dinara. Prvi Prosvetitelj, koji će biti imenovan trećeg okobra, nije to mala stvar", kaže Radojčić Lukić.

Za nominaciju je bilo potrebno da se nekom nastavniku divite i da vas inspiriše. 

"Važno je bilo voleti nekog i diviti mu se. Neko ko je bio inspirisan i motivisan, on je nominovao. Nekad je to opravdano, nekad neopravdano. Dovoljno je što je taj nastavnik nekog inspirao da ga nominuje. Za kvalitetnu prijavu, potrebno je dobro se pripremiti. Važno je da se dobro pročitaju kriterijumi. Inovacije u nastavi, uspeh učenika, uticaj na zajednicu, to su na primer tri kriterijuma od sedam. Ili recimo vrline i moralne vrednosti. U prvom kriterijumu sve napišu, pa onda kasnije kriterijume ne mogu da popune. Moraju biti pažljivi u popunjavanju. Apelujem da budu pažljiviji i konkretniji u opisu, da ne stave opšta mesta", pojašnjava Radojčić Lukić. 

Foto: UNA

 

Prošla godina nas je na najteži način podsetila koliko naše obrazovanje mora da bude bolje, ali i da moramo da vratimo značaj i autoritet nastavnicima i profesorima. 

"Objektivno gledano svesni smo da je obrazovni sistem zanemaren u našem društvu. Ta zanemarenost vidi se kroz gomilanje različitih problema. Nekad smo imali samo pedagoške probleme sad imamo i teže probleme i sve je to kulminiralo prošlog maja. Izazov je ne upasti u apatiju i razmišljati, toliko se problema nakupilo da ništa ne može da se uradi. U takvom kontekstu meni se čini da je ova nagrada veoma važna, bez obzira na to što je opšte stanje u obrazovanju ne tako dobro i treba da bude bolje", kaže profesor Baucal i dodaje: 

"Mi i sada imamo neke oaze dobrih škola, dobrih nastavnika, malih zajednica koje su uspele da stvore srećno mesto od škole, gde ljudi rado dolaze, gde učenici zahvaljujući posvećenosti nastavnika, puno toga nauče, dobiju priliku da se obrazuju. Nama su te oaze malo nevidljive, malo i mediji posvećuju pažnju negativnim primerima. Ova nagrada je značajna da se istaknu ljudi koji dobro rade u bilo kojim okolnostima. Imajući u vidu da je stanje u obrazovanju takvo kakvo je, tim pre je ova nagrada još značajnija", ističe Baucal.

U javnosti se često govorio o tome da nastavnicima i profesorima treba vratiti ugled. Da li je ovo dobar početak?

"Mi tu sad imamo začarani krug. Nastavnici kažu treba društvo da nam vrati autoritet i status, pa ćemo da radimo bolje i bićemo više posvećeni. Zbog toga mnogi nastavnici su umorni od ovih okolnosti ne mogu da se posvete svom poslu i ne daju ono što bi mogli da daju. Onda roditelji i druištvo to ne vide kao dobro obrazovanje i kažu kako da vam damo status i autoritet ako ne radite dobro. Ovi primeri pokazuju da i u različitim okolnostima ljudi rade dobro. Kroz dobre primere i mi građani možemo da se osvestimo da u obrazovanju nije sve loše već da postoje dobri primeri koji nam služe kao putokaz u kom pravcu i drugi profesori treba da rade", kaže Baucal i dodaje: 

Foto: UNA

"To ne bi trebalo da zameni ovo zalaganje za poboljšanje statusa nastavničke profesore. Treba da razumemo da je škola i dobro obrazovanje najvažniji resurs koji možemo da ostavimo svojoj deci. Mi nemamo šta toj deci bolje da ostavimo od kvalitetnog obrazovanja. Možemo da im ostavimo kvalitetno obrazovanje i da naša deca budu konkurentna na svetskom globalnom nivou", poručuje profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu Aleksandar Baucal. 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()