U Srbiji 15 godina posle uvođenja inkluzivnog obrazovanja nijedna škola nema pedagoškog asistenta za rad sa decom sa smetnjama u razvoju
Saradnik za inkluzivno obrazovanje Ministarstva prosvete Stevan Nestorov ocenio je danas da je pedagoški asistent stub inkluzije i dodao da je do 2026. godine planirano ukupno 40 pedagoških asistenata. On je to rekao na konferenciji za medije koja je imala za cilj da skrene pažnju javnosti, ali i donosilaca odluka na izazove sa kojima se suočavaju učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u sistemu redovnog obrazovanja.
"Do 2026. godine je planirano ukupno 40 pedagoških asistenata, potrebno je da napravimo zaokret od pružanja individualne podrške, tretmanske podrške na podršku koja se odnosi na osnaživanje nastavnika, škola i podrške učenicima sa smetnjama u razvoju", rekao je Nestorov.
Nestorov je dodao da Ministarstvo prosvete iniciralo neophodne izmene kako bi se ostvarili preduslovi kako bi se institut pedagoškog asistenta uveo u sistem.
"Individualni obrazovni plan i timovi za inkluzivno obrazovanje na nivou škole koje sprovode naši nastavnici u redovnim školama su za 10 godina prošli čitav niz seminara koji pomažu pozitivnom razumevanju dece sa smetnjama u razvoju", rekao je Nestorov.
U Srbiji 15 godina posle uvođenja inkluzivnog obrazovanja nijedna škola nema pedagoškog asistenta za rad sa decom sa smetnjama u razvoju, podsetila je danas predsednica udruženja roditelja dece sa autizmom "Bazi Mili" Milica Nikolić.
Pravo na obrazovanje jedno od osnovnih ljudskih i dečijih prava, a 15 godina od uvođenja inkluzije u Srbiji nijedna redovna škola nema pedagoškog asistenta.
Pedagoški asistent bi, kako je navela, trebalo da bude osoba koja je zaposlena u redovnoj školi koja pruža sveobuhvatnu podršku grupi učenika sa smetnjama u razvoju.
Ona je dodala da to nije isto kao lični pratilac jer bi pedagoški asistent bio podrška grupi učenika sa smetnjama u razvoju a ne samo jednom učeniku.
Pedagog Danijela Vuković koja je i sama osoba sa invaliditetom je navela da je cilj istraživanja da se dokaže neophodnost uvođenja pedagoškog asistenta za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, radi poštovanja prava učenika i ostavrivanja podrške svim akterima u procesu obrazovanja učenika u redovnoj školi.
Ono što zagovaraju su promena člana 18 u Pravilniku kriterijuma i standardima za finansiranje ustanove jer su postavljeni visoki kriterijumi kada škola može da angažuje te asistente.
"Početne pozicije dece sa smetnjama u razvoju nisu iste kao početne pozicije i dece bez smetnji, a da bi se te pozicije ujednačile, deci sa smetnjama je potrebna dodatna podrška", rekla je Vuković.
Ona je navela da je u istraživanju koje su sproveli učestvovalo ukupno 110 ispitanika iz pet redovnih osnovnih škola, četiri specijalne škole i dve fokus grupe koji su činili nastavni kadar i roditelji.
Direktorka OŠ "Mile Dubljević" iz Lajkovca Biljana Žujović ocenila je da u školi radi oligofrenolog zadužena za rad sa decom sa smetnjama u razvoju, već dve godine i da su rezultati već vidljivi, atmosfera u školi, u kolektivu i među decom mnogo bolja.
Na konferenciji su predstavljeni nalazi istraživanja koje je sprovelo udruženje "Bazi Mili", čiji su članovi roditelji dece sa smetnjama u razvoju, u saradnji sa Mrežom organizacija za decu Srbije (MODS).
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.