Nova pravila za vozačke dozvole: Šta vozače 'teškaša' čeka od septembra?

Ako najavljene izmene budu usvojene, vozačima koji imaju položen vozački ispit za AM ili B kategoriju, biće izdata puna, a ne probna vozačka za kategorije A, A1 i A2

10.08.2023. 15:14
  • Podeli:
tir-kamion-pixabay.jpg Foto: Pixabay

Aktuelne izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja donose i nova pravila koja se odnose na vozačke dozvole.

Prva važna promena jeste da će biti snižena starosna granica za profesionalne vozače, pa će tako biti moguće da se za volan kamiona sedne i sa navršenih 18 godina.

Takođe, izmenama Zakona biće ispravljena i jedna velika nelogičnost, a to je da vozači koji imaju B kategoriju, a koji žele polože za motocikl moraju da dobiju prvo probnu vozačku za tu kategoriju, pišu Polovni automobili.

Dakle, ako najavljene izmene budu usvojene u Skupštini, vozačima koji imaju položen vozački ispit za AM ili B kategoriju, biće izdata puna, a ne probna vozačka za kategorije A, A1 i A2.

Za volanom kamiona i sa 18 godina

Kad je reč o promenama koje se odnose na profesionalne vozače, novi propisi bi trebalo da budu pomoć transportnoj zajednici. Procenjuje se naime, da u našoj zemlji ima 20.000 vozača manje od realnih potreba, a podatak koji posebno brine jeste da je prosečna starost zaposlenih profesionalnih vozača u drumskom saobraćaju čak 55 godina!

Sličan problem imaju i mnogo veće države. Preko 100.000 vozača fali Nemačkoj, dok je u Velikoj Britaniji taj broj još veći, prema nekim procenema čak 180.000. Zato su nadležni odlučili da snize granicu za dobijanje dozvole za vožnju kamiona i autobusa kao pokušaj da se zaštiti opšti interes, odnosno da se spreči da veliki broj mladih ljudi ovaj posao obavlja u stranim zemljama.

Konkretno, granica za C, CE i D1 kategoriju biće spuštena sa 21 na 18 godina, naravno pod uslovom da je kandidat za dobijanje dozvole prethodno dobio Sertifikat o profesionalnoj kompetenciji (CPC).

Za autobuse, odnosno kategorije D i DE moći će da se dobije dozvola sa 21 navršenom godinom, uz položen ispit CPC, dakle granica je i tu spuštena za tri godine.

Da li će ove promene, koje su tražila gotovo sva udruženja prevoznika doneti željeni efekat, pokazaće vreme. Trenutna situacija je takva da godišnje samo 700 vozača podnese prijavu za sticanje CPC sertifikata, što je apsolutno nedovoljno.

Oštrija kazna za teretna vozila

Imamo još jednu važnu informaciju za profesionalne vozače: naime, ukoliko najavljene izmene prođu skupštinsku proceduru, biće pooštrena kazna za nepoštovanje znaka "obavezan smer" za teretna vozila koja su u tranzitu kroz Srbiju.

Ova mera uvodi se kako bi se stalo na put onima koji izbegavaju korišćenje autoputa zbog naplate putarine (iznos putarine za teretna vozila od Subotice do Preševa trenutno iznosi 14.470 dinara), već koriste puteve nižeg reda kao alternativu.

Nova kazna iznosiće 50.000 dinara, odnosno 25.000 dinara ukoliko se plati u roku od osam dana.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()