Oni postavljaju trendove i menjaju pravila: UNA donosi priču o Generaciji Z i tome šta ih čini drugačijima

Oni su prvi pravi digitalni stanovnici ove planete

Autor: Anja Akšamović
19.09.2025. 22:00
  • Podeli:

Čuli ste sigurno za generaciju Zed – mlade rođene između 1996. i 2012. godine. Danas ta grupa mladih postavlja trendove i menja pravila. 

Njihov pogled na svet razlikuje se od prethodnih generacija: digitalni su, kažu da su društveno osvešćeni, ali i zahtevni kada je reč o vrednostima koje kompanije, pa i društvo u celini zastupaju. 

UNA donosi priču o tome šta je to što ih čini drugačijima i kako utiču na svet oko sebe.

Oni su prvi pravi digitalni stanovnici ove planete – odrasli uz pametne telefone, društvene mreže i neprekidan pristup informacijama.

Za njih granice između online i offline sveta gotovo da ne postoje. Generacija Zed zahteva autentičnost – od brendova, političara i medija očekuje iskrenost i transparentnost.

Za njih je važno da se čuje njihov glas – i to koriste kroz društvene mreže. 

Profesor i član generacije Zed

Razgovarali smo sa 29-godišnjim Petrom Minićem, profesorom ruskog jezika na fakultetu ali i članom generacije Zed.

Radeći sa studentima na fakultetu, Petar je uvideo da postoji jaz između mlađih i starijih generacija. Kaže da to postoji od pamtiveka, ali da je našao rešenje kako da smanji tu razliku između njega i njegovih studenata.

"To su generacije koje nekako žele sve instant da dobiju. Nemaju baš puno pažnje, i nemaju želju da se skoncentrišu na duže vreme da čuju određene informacije koje želite da im poručite. Samim tim treba se prilagoditi i njima i gledati, ja konkretno sa profesorkse tačke gledišta, da se nakon pola sata rada napravi neka pauza, da se pređe na neku drugu temu, kako bi se rasteretili. U suštini, u poslednje vreme zaista imaju problem sa koncentracijom", objašnjava Minić.

Generacija Zed odrasla je u vremenu globalnih kriza – pandemije, klimatskih promena i društvenih nemira – i to je oblikovalo njenu svest i očekivanja. 

Za njih novac i status nisu jedini ciljevi – vrednuju iskustva, slobodu i mogućnost da utiču na promene. Imaju izražen osećaj odgovornosti prema planeti – sve više biraju održive brendove i zahtevaju ekološku svest, objašnjavaju psiholozi.

"Oni poštuju ljude koji poštuju njih, koji mogu da razgovaraju negde sa njima kao da su im ravni, koji im pokazuju uvažavanje i poštovanje, koji hoće da ih čuju i slušaju. Možete to da primetite kako komentarišu profesore u školama. To meni često govore srednjoškolci, oni ne vole oni koji su dosadni, koji drže monolog. Oni prosto traže interakciju, razgovor i nekoga pred kim mogu da iskažu svoje mišljenje", kaže psiholog i psihoterapeut Ljubica Bogetić za UNU.

Oni ne žele da se uklope već da promene pravila. I dok ih stariji teže shvataju, generacija Zed već gradi budućnost po svojoj meri. 

Da li ćemo i mi naučiti da igramo po njenim pravilima ili će ona potpuno promeniti igru - možda će nam odgovor na to dati naredna generacija - alfa.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()