Petrovdan je slava pekara i ribara, ali i mnogobrojnih porodica u Srbiji
Srpska pravoslavna crkva sutra će proslaviti Petrovdan, praznik apostola Petra i Pavla, koji se u hrišćanstvu smatraju prvim propovednicima i učiteljima novozavetne vere. Ovaj praznik je u Srbiji poznat kao Petrovdan i obeležava se kao slava mnogobrojnih pravoslavnih porodica.
Petrovdanskim slavljem završava se apostolski ili petrovski post vernika, s tim što se na Petrovdan i dalje posti "na ribi" ukoliko padne u posne dane sredu ili petak.
Sveti apostol Petar, ribar Simon iz Vitaide, prvi je od učenika Gospoda Isusa Hrista koji je izrazio nepokolebljivu veru u Hrista i njegovu misiju, otkuda je od Hrista i dobio ime Petar - Kifa što znači kamen, stena, to jest njegova vera u Gospoda Isusa bila je tvrda kao stena.
Sveti apostol Petar pisac je dve poslanice u crkvi znane i kao Saborne Petrove poslanice koje su pridružene Novom zavetu.
Svetom apostolu Petru Gospod Isus poverio je vino, pšenicu i ključeve Carstva nebeskog, pa se s tim znamenjem i slika na ikonama.
Sveti Petar je kao episkop propovedao u Palestini, Siriji, Maloj Aziji i Antiohiji.
U crkvi svetog Petra i Pavla u Rimu čuvaju se verige (lanci, okovi) svetog apostola Petra kao znamenje snage svetitelja, a u koje ga je okovao car Irod, progonitelj Hrišćana.
U srpskom narodu mnogobrojne su i porodice koje slave krsnu slavu Časne verige Apostola Petra u spomen na njegovu nepokolebljivu veru u Gospoda Isusa.
Sveti apostol Pavle rodom je iz Tarsa. Pre no što je poverovao u Gospoda Isusa Hrista Spasitelja i Izbavitelja roda ljudskoga od zla, Sveti apostol Pavle se zvao Savle i bio je progonitelj hrišćana.
Nakon što mu se Gospod Isus Hristos javio i rekao mu "Savle, Savle, zašto me goniš" Sveti apostol Pavle je zadobio nepokolebljivu veru u Gospoda Isusa Spasitelja i Izbavitelja i postao jedan od najvećih propovednika i teologa crkve Hristove.
Za Petrovdan se u narodu, vezuju mnoga verovanja i običaji.
Praznovanje Petrovdana započinje veče pre, kada se pale lile, buktinje od mlade kore divlje trešnje ili breze. Pale se na mestima gde se narod okuplja, na trgovima i raskršćima, simbolišući nekadašnje progone hrišćana.
Na taj način, priziva se dobro zdravlje stoke i blagostanje u domaćinstvu.
Na Petrovdan se ne ide u polje, ne prežu se konji, ne počinju teški poljoprivredni radovi.
Postoji verovanje da na ovaj dan Sveti Petar deli jabuke deci na onom svetu. Iz tog razloga razvio se čitav niz običaja među kojima je i ono da od nove godine do danas ne bi trebalo jesti jabuke.
Verujući u ovo kazivanje, u prošlosti su se mnoge majke koje su izgubile decu uzdržavale od jedenja jabuka pre Petrovdana, iz straha da zbog toga na ovaj praznik njihovo dete na onom svetu neće dobiti jabuku.
Još jedno verovanje, naročito rasprostranjeno u Vojvodini, takođe povezuje jabuku i Petrovdan. Onaj ko se na ovaj praznik gađa jabukama, ili ih udara jednu o drugu, priziva grad i vremenske nepogode.
Oko ovog praznika dozrevaju "petrovače", stara, autohtona sorta ranih jabuka od kojih majke s decom prave petrovdanski kolač.
Petrovdan je slava pekara i ribara, ali kao što je već pomenuto, i slava mnogobrojnih porodica, a česti su i vašari na današnji dan.
Po narodnom verovanju, Sveti Petar je sa Svetim Savom zamenio verige, pa se zato dešava da su na Savindan dani topli, a oko Petrovdana sveži.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







