Mladić iz Sremčice imao je velike snove, ali je naišao na prepreke
Vuk Trajković, mladić iz Sremčice, imao je velike snove - da završi fakultet i postane terapeut ili pedagog, i sve to uprkos Daunovom sindromu.
Fakultet je upisao, ali ipak je morao da ga napusti, jer u Srbiji sistem o visokom obrazovanju osoba sa smetnjama u razvoju još nije regulisan.
On bi sigurno i uspeo u svojim namerama da nije naišao na prepreke zbog kojih je morao da napusti fakultet.
"Imao sam tu čast i zadovoljstvo da u prvom semestru budem Vuku profesor i da mu predajem i to je bilo jako prijatno iskustvo i u radu sa njim i sa studentima koji su ga prhvatili", kaže Saša Stepanović, Vukov profesor.
Iako je inkluzija kao ideja ušla u Zakon o obrazovanju još 2009, njena primena u praksi ide sporo.
Nedovoljna edukacija profesora za rad sa osobama sa smetnjama je glavni, ali nije jedini razlog zbog kog je Vuk morao da napusti fakultet.
Jer osim nepripremljenih profesora, ni obrazovne ustanove nisu adekvatno opremljene, kao ni roditelji.
Sve to uz nedovoljno razvijenu svest o pravu na različitost - Vuku je dodatno otežavalo školovanje, zbog čega ga je i prekinuo.
"Mi imamo poblem komunikacije u svim segmentima obrazovanja, od vrtića, osnovne do srednje škole. Odbijanje zaposlenih po osnovu da nisu edukovani dovoljno, sa druge strane pasivnost Ministarstva prosvete i nedavanje inputa da je to obaveza ili krovni zakon na snazi", kaže majka deteta sa autizmom i aktivista Radunka Lazić.
Pokušali smo da kontaktiramo Ministarstvo prosvete, ali odgovore nismo dobili.
"Ja sam za 4 ili 5 godina njima poslao i zvanično pismo, da želim da se uključim u taj proces, na šta su oni odgovorili da im je drago da postoji neko u toj oblasti ko se bavi time i da samo tako nastavim, ali nisam dobio inicijativu. Ja kao pojedinac ne mogu u tim okvirima zakona da imam toliki uticaj, ako se ne oformi tim za inkluzivno obrazovanje", kaže Stepanović.
Sva deca treba da budu deo školske zajednice bez obzira na njihove snage i slabosti u pojedinim oblastima. Prava svakog pojedinca moraju da budu uvažena i poštovana, a na državama je da obezbede jednake uslove za sve.
"Neka to i ne bude da imaju isti rang diplome kao kolege koje završe osnove studije, ali priznavanje integriteta i celovitosti ličnosti u potpunosti", kaže Lazić i dodaje:
"Čak i usluge koje su razvijene poput ličnog pratioca koja se gasi sa 18 godina i prestaje da postoji, pa i pojedini koji bi uspeli da upišu fakultet, ne bi imali podršku personalnog asistenta."
Obrazovanje i školovanje put su za usvajanje novih znanja i veština. I ne samo to, školovanje je jedan od najvažnijih perioda u odrastanju, jer se putem njega usvajaju moralna načela, formiraju vrednosni sistemi i kreira pogled na svet, pa bi zbog toga svi trebalo da imamo ista prava na njega.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.