Predstava je napravljena prema satiričnom romanu "Doživljaji dobrog vojnika Švejka u svetskom ratu" Jaroslava Hašeka
Premijera predstave "Švejk", prema satiričnom romanu "Doživljaji dobrog vojnika Švejka u svetskom ratu" Jaroslava Hašeka u režiji Veljka Mićunovića, biće izvedena 28. decembra, na Velikoj sceni "Olivera i Rade Marković" Beogradskog dramskog pozorišta.
Tokom današnjeg susreta sa medijima u BDP-u, osim reditelja, govorili su glumci - Ozren Grabarić, Milutin Dapčević, Milutin Milošević, Vanja Nenadić, Dunja Stojanović, Iva Ilinčić, Ivana Nikolić i Miloš Lazarov.
Reditelj Veljko Mićunović je imao u BDP-u uspešnu predstavu "Demokratija" iz 2022, tako da je pozvan na novu saradnju.
Delo "Doživljaji dobrog vojnika Švejka u svetskom ratu" je nezavršeni satirični roman češkog pisca Jaroslava Hašeka iz 1923. godine. Pisac je planirao da se delo sastoji iz šest delova, ali završio je samo četiri zbog iznenadne smrti od srčanog udara 1923. godine. Sva četiri dela su objavljena u jednoj knjizi. Mićunović je knjigu opisao kao "najveći antiratni roman ikada napisan".
"Kada smo se dogovarali da radimo ovu predstavu desila su nam se dva velika rata u Evropi", kaže Mićunović.
Radnja romana govori o češkom veteranu Jozefu Švejku i njegovim doživljajima u armiji. Priča počinje atentatom u Sarajevu koji prethodi Prvom svetskom ratu, a dokle ide, reditelj nije želeo da otkriva, već je pozvao publiku i medije da pogledaju u predstavi.
Reditelj je naveo da su na probama svi redom pukušavali nekako da potiskuju sve ratne užase koji se dešavaju na svetskom nivou, da ne budu dnevno aktuelni, i da provuku pitanje lične odgovornosti.
"Osim Jaroslava Jašeka, imamo u predstavi i elemente Bertolta Brehta. Ogroman je posao bio dramaturzima Kati Đarmati i Slobodanu Obradoviću da dramatizuju roman od 800 straha i da spoje sa Brehtom, njegovim "Everyman" karakterom. Tu je prisutna umetnost preživljavanja u Prvom, Drugom, na neki način i Trećim svetskim ratom", objasnio je Veljko Mićunović, koji je ove godine postigao veliki uspeh sa predstavom "Očevi i oci" po romanu Slobodana Selenića, u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Mićunović smatra da i u jednoj pesimističnoj slici strahotama rata postoji mogućnost da nas drži duhovitost, što čini lekovitost, te da je to pokušavao da dostigne sa čitavim glumačkim ansamblom, koji je disao kao jedno biće.
"Nemogućnost tog lika, Everymana, Švejka da se dovija, čini da ne znamo da li je on idiot ili potpuni genije. Publika mora sama sa sobom to da proceni", zaključio je Veljko Mićunović.
Naslovnu i glavnu ulogu Švejka igra hrvatski glumac Ozren Grabarić, veoma uspešan u BDP-u sa novom predstavom "PraFaust" i od ranije – "Demokratija" i "Ružni, prljavi i zli" u režiji Lenke Udovički, prema istoimenom filmu.
Grabarić je otkrio da njega "Švejk" prati već duže vreme, jer je sa tim delom primljen na prijemni ispit glume na Akademiji u Zagrebu, "i na ovaj način mu se odužujem" sada u BDP produkciji.
Hrvatski dramski umetnik je podsetio da treći put sarađuje sa rediteljem Mićunovićem, posle komada "Demokratija" i mini TV serije "Poseta" iz četiri epizode.
"Sa zadovoljstvom ponovo radim sa tako talentovanim rediteljem koji je stvorio zanimljivu strukturu predstave, imali smo dugačke i ozbiljne probe. Veljko Mićunović je napravio matematički preciznu strukturu i kada se ona osvoji, onda dolazi život. Tragediju komada nadopunujemo humorom i posebnim osećanjem bekstva od stvarnosti koja nas okružuje", ocenio je Grabarić.
Glavni glumac je analizirao svog lika Švejka da se može tumačiti kao da je lud, prorok, genije ili idiot, ali da se ne sme igrati kao sve od toga pomalo, već pronaći balans.
"Cela ekipa glumca sa mnom bila je izvanredna, kao neka trupa u Nemačkoj. Neviđeno koliko su oni posvećeni, mi smo svi padali i vukli se zajedno na gore, da se uzdignemo. Jedva čekam na premijeri taj konačan sudar sa publikom", zaključio je Ozren Grabarić.
Njegov kolega Milutin Dapčević, poznat davnih vremena kao Kengur iz filma "Tito i ja" (1991) Gorana Markovića, kako je rekao, vraća se u BDP nakon 30 godina od kada je igrao u diplomskoj predstavi (1992) Kokana Mladenovića - "Povratak Don Žuana" uz Vlastimira Đuzu Stojiljkovića i Tatjanu Lukjanovu.
U medjuvremenu svih ovih decenija, Dapčević je ostvario zapaženu karijeru u Italiji na filmu, u pozorištu, televiziji.
"Kada se desio rat na ovim prostorima, ja sam otišao iz zemlje. Ovde sam sada ponovo, nadam se ne opet u ratu. Potrudili smo se svi ovde zajedno da uđemo u taj svet Švejka, mislim da smo u tome u potpunosti uspeli. Nadam se da će publika bar neke od ovih važnih tema zapamtiti i poneti sa sobom", zaključio je Milutin Dapčević, koji se nedavno vratio u srpsko pozorište odličnom ulogom u predstavi "Adresa svemir - nekoliko poruka" Volframa Loca (krajem 2021) u režiji Anje Suše za Bitef teatar.
Milutin Milošević se zahvalio što je dobio poziv od reditelja Mićunovića i uprave BDP da kao gost bude angažovan na "Švejku" i što mu je dozvoljeno da se glumački razmahne na način na koji mu ne bi bilo omogućeno u nekim drugim okolnostima.
"Ovde zapravo svi igramo tipove, karaktere, mnoge žrtve tačke istorije, prikazuje se nemilosrdnost i apsurd ljudske prirode. Ovde sam čak i zapevao, muzika i songovi su važni za predstavu. Pozorište leči i samim tim i jeste umetnost koja najviše vredi", smatra Milutin Milošević.
Glumica Vanja Nenadić se složila da je muzika veoma važna u komadu, kompozitorke Nevene Glušice koja potpisuje i tekst songova. Nenadić je otkrila da njen lik gostioničarke drži sve konce u rukama, i ocenila da je proces bio takav da su stvorili predstavu u kojoj će publika sigurno uživati.
Dunja Stojanović u glumačkom procesu je otkrila koliko su pesme doprinele izgradnji svim likovima, "tako da je kompozitorka otključavala nešto novo kod nas što ranije nismo imali kod sebe, a Ozren je nesebično delio sve sa nama, bio nam podrška i prosto on uvek kod nas mora da ima glavnu ulogu".
Iva Ilinčić je srećna što već treći put sarađuje sa Ozrenom Grabarićem nakon predstava "Ružni, prljavi, zli" i "Prafaust", te i ovde ponovo igraju par, što nju kako kaže, posebno raduje.
"Preciznost i svedenost istovremeno bilo je ono na čemu reditelj uporno insistira. To ume biti teško i naporno, ali to je rediteljski jezik predstave i ne bi bilo ni dobro da je bilo kako drugačije", zaključila je Iva Ilinčić.
Autorsku ekipu predstave "Švejk" čine još - scenograf Branko Hojnik, kostimografkinja Maria Marković Milojev, scenski govor - Ljiljana Mrkić Popović.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.