Cene namirnica u BiH rastu, alkohol i duvan odolevaju: Stručnjaci objašnjavaju ovu "nelogičnu" tržišnu ekonomiju

Kretanja na tržištu i krajnja potrošnja utiču i na ponašanje proizvođača, odnosno kretanje cena

19.04.2023. 11:37
  • Podeli:
potorsacka-kosarica-inflacija-emica-elvedji-pixsell.jpg

U poslednjih godinu dana zabeležen je značajan rast cena hrane u BiH, u nekim slučajevima i za više od 100 odsto, a jedino što i dalje odoleva inflaciji, bar prema zvaničnim podacima, jesu alkohol i duvanski proizvodi, ali i obuća i garderoba.

Kilogram paprike u poslednjih godinu dana poskupeo je u BiH gotovo za 125 odsto, paradajza za 86, mleka 81, kokošijih jaja 68, a svinjetine za više od 40 odsto. Pokazuje ovo analiza cena s kraja prošle i početka ove godine, iz koje se može videti, da kada su u pitanju osnovne životne namirnice, značajno povećanje od 34 odsto zabeleženo je i kod polubelog hleba, sveže piletine (24,64), jestivog ulja (22,48) i teletine (19,6), prenosi Srpskainfo.

Foto: Pixell

I dok cene osnovnih životnih namirnica i dalje beleže rekordne iznose i pored usporavanja inflacije, cena alkohola i duvanskih proizvoda tek su neznatno skočile u poslednjih 12 meseci, i to "simbolično". 

Kada je u pitanju garderoba i obuća, zabeležen je čak i pad cena tokom ove godine u odnosu na kraj prošle. Pojedini stručnjaci nedavno su sarkastično prokomentarisali, da ukoliko se nešto ne uradi po pitanju suzbijanja inflacije, pogotovo cena osnovnih životnih namirnica, građani će verovatno okrenuti većoj konzumaciji alkohola, jer to jedino još mogu sebi priuštiti.

Kako objasniti ovu tržišnu ekonomiju?

Prema rečima ekonomskog analitičara Zorana Pavlovića, odevni predmeti, ali i alkohol i duvanski proizvodi, ostali su imuni na ovaj rast cena zbog, pre svega, kalkulacija proizvođača, koji su na ovaj način smanjujući svoje marže, želeli sačuvati svoje dosadašnje tržište, ali i samu proizvodnju.

"Kada porodični budžet trpi zbog visokih cena, ljudi se onda okreću samo prioritetima, onom što im je neophodno. Hranu ne mogu izbaciti, ali mogu smanjiti kupovinu garderobe ili obuće. Pogledajte samo po našim gradovima. Sada se nosi i široko i usko, šareno i jednobojno. Ljudi su posegli za starim stvarima iz ormana. Sve veći je broj i zanatskih radnji, koji se bave popravkom cipela. I ta smanjena potražnja uticala je na proizvođače da ne dižu cene, pa čak i da ih smanjuju kako bi mogli da opstanu. Takođe, primetno je i kako se sve manje koriste prirodni materijali, smanjujući na taj način svoje ulazne troškove. Kožne cipele postaju prava retkost", kaže Pavlović.

Kada su u pitanju alkoholna pića i duvanski proizvodi, kaže kako na ovim našim prostorima ima veliki broj proizvođača, koji sirovine ne uvoze, već nabavljaju u BiH, ali jedan od razloga ovog trenda jeste što je i konzumacija, odnosno krajnja potrošnja na istom nivou kao i pre pojave inflacije, što onda omogućuje, raznim destilerijama, vinarijama i pivarama, da zadrže trenutne cene ili ih neznatno koriguju, piše Glas Srpske.

"Na tom tržištu je velika konkurencija, i proizvođači prate svoju konkurenciju, te se onda retko odlučuju da naprave neki radikalan potez kojim bi izgubili deo potrošača. Da zaključim, kretanja na tržištu i krajnja potrošnja utiču i na ponašanje proizvođača, odnosno kretanje cena. Ne treba zaboraviti da kako je prisutna takozvana potrošačka psihologija, koja umnogome određuje i kretanje inflacije, na nju utiče i ona proizvođačka", pojasnio je Pavlović.

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()