Troškovi izgradnje prestalih deonica procenjeni su na 1,29 milijardi evra
Izgradnja preostale četiri deonice auto-puta je izvodljiva i ekonomski isplativa, ukoliko ne dođe do pada očekivanog saobraćaja ili rasta predviđenih troškova, navedeno je u Studiji opravdanosti auto-puta Bar–Boljare koja je predstavljena danas.
Studija je finansirana kroz program Investicioni okvira za Zapadni Balkan (WBIF) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a dokument je neophodan kako bi Crna Gora mogla konkurisati za novac kod evropskih fondova.
Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović je kazao da se 2024. ili 2025. godine može očekivati raspisivanje tendera za izvođača radova na sledećoj deonici.
Autori studije su, kako prenose Vijesti, naveli da za procenu izvodljivosti nisu uzimali u obzir postojeću deonicu jer je bila u izgradnji kada su oni počeli izradu studije 2019. godine, zbog čega se nisu bavili njenom isplativošću već samo preostalih deonica.
Kao presek uzeli su 2057. godinu kada će auto-put biti isplativ. Oni u toj godini očekuju da će najveći dnevni prolazak auto-putem biti po deonicama od 17.000 do 37.000 vozila dnevno.
Kako je navedeno i pad saobraćaja za dva odsto doveo bi auto-put u zonu neisplativosti.
Deonica od Đurmana do Farmaka bi koštala 370 miliona, od Farmaka do Smokovca 227 miliona, od Mateševa do Andrijevice 341 milion, a od Andrijevice do Boljara 352 miliona evra.
Za troškove su naveli rezervu zbog mogućeg rasta cena izgradnje. Kod postojeće deonice Podgorica – Mateševo je upravo bio problem što su troškovi izgradnje naknadno porasli za još sto miliona evra, dok je izgradnja umesto četiri trajala sedam godina i dva meseca. Takođe još nisu rešeni sporovi između izvođača CRBC-ija, koji traži dodatna plaćanja.
Njihova preporučena cena putarine je pet do sedam centi po kiometru, bez PDV-a.
U vezi moguće izgradnje narednih deonica kroz formu privatno-javnog partnerstva, naveli su da bi privatni izvođač zbog rizika verovatno tražio državne garancije o prometu i učešće države u finansiranju troškova.
Studija je rađena za predviđanje maksimalno dozvoljene brzine od 80 do 120 kilometara na čas.
Za deonicu Đurmani – Farmaci, radili su više varijanti,a u potpunosti su odbačene varijante koje bi predviđale prolazak auto-puta preko Skadarskog jezera. Izabrana je varijanta koja vodi preko Reke Crnojevića i svega u dužini od 200 metara ulazi u sadašnju zonu nacionalnog parka.
Kako je navedeno, nije moguće projektovati da deonica Farmaci – Smokovac izbegne zaštitnu zonu parka prirode reka Zeta, već se dugim mostom i ostalim merama zaštite može smanjiti na minimum negativni uticaj auto-puta na prirodu.
I ostale deonice Mateševo – Andrijevica i Andrijevica – Boljare prolaze kroz zaštićena područja reke Tare i doline Lima, gdje se pažljivim projektovanjem i izgaradnjom moraju smanjiti na minimum negativni uticaji na životnu sredinu.
Prva deonica od 41 kilometra građena je sedam godina, pet puta je odgađan završetak radova, a konačna cena još se ne zna, osim da je prešla milijardu evra.
Crna Gora se za gradnju prve deonice zadužila 944 miliona dolara kod kineske Eksim banke na period od dvadeset godina. Dodatno, još 90 miliona, zadužila se za pristupne puteve koji su bili izostavljeni osnovnim ugovorom.
Zbog fiskalnih problema države u vraćanju duga, uz posredovanje EU, resorno ministarstvo je sklopilo hedžing aranžman u cilju zaštite crnogorskog javnog duga od valutnog rizika sa dve američke i dve evropske banke.
Hedžingom se smanjuje ili ukida rizik koji se odnosi na neku drugu investiciju.
U medijima je ovaj auto-put često nazivan "najskupljim auto-putem u Evropi".
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.