Zašto restorani preporučuju gostima da ne koriste parfem?

Jedan londonski suši restoran zamolio je goste da ne stavljaju parfem pre dolaska. Može li miris da pokvari naše uživanje u hrani?

17.06.2023. 16:32
  • Podeli:
Restoran Balkan Express Zagreb 03_UnaTV-1665153183123.webp Foto: Una TV

Pravila oblačenja u vrhunskim restoranima nisu ništa neobično, ali londonski restoran "Suši Kanesaka" otišao je korak dalje i zamolio goste da se uzdrže od nanošenja parfema kako ne bi ometali senzorno iskustvo drugih gostiju.

Teški mirisi, navode iz uprave restorana, mogli bi da prikriju "osvežavajući" ambijentalni miris sirćeta i same ribe.

Dakle, da li bi stavove restorana u kome obrok staje 420 funti po osobi trebalo primeniti i u ostalim? Da li će vas parfem koji ste naneli pre odlaska na večeru učiniti privlačnijim, ali će vam pokvariti uživanje u hrani i piću?

Čulo mirisa je ključno za uživanje u hrani

"Miris je najvažniji deo degustacije", naglašava profesor Bari Smit, direktor Instituta za fiziologiju Univerziteta u Londonu. "Sve što nam jezik govori je slano, slatko, kiselo. Sve ostalo dolazi iz nosa."

Međutim, Smit dodaje da miris ima dve komponente: mirise koji se udišu iz okoline i one koji izlaze iz usta kroz nos tokom izdisaja. "Mogu li mirisi iz okoline da ometaju mirise u vašim ustima? Nije očigledno da mogu", kaže profesor. "Kada nešto probate ili gutate, izdišete, a mi ne možemo da izdišemo i udišemo u isto vreme."

Ipak, istraživanja i svakodnevno iskustvo podržavaju stav da su ambijentalni mirisi važni za kompletan ugođaj u restoranu, piše Gardijan.

"Ti ambijentalni mirisi sigurno utiču na ukus hrane i raspoloženje", rekao je profesor Čarls Spens, psiholog sa Univerziteta u Oksfordu. "Malo je dvosmisleno, kada nešto pomirišete, pitanje je kako će to vaš mozak povezati. Da li je to konobar, da li je restoran, da li je to hrana?"

Pogrešan miris u pogrešnom kontekstu može izazvati neprijatnu čulnu disonancu. Smit je opisao nedavno negativno iskustvo tokom ručka na londonskom trgu koji je počeo da stavlja morske alge u sendviče. "Miris trulih morskih algi bio je tako odvratan", kaže profesor.

Ambijentalni miris

U poslednje vreme, kuvari pokušavaju da promovišu ambijentalne mirise, a profesor Spens je i ovaj trend razmotrio sa naučnog gledišta, napominjući da bi ambijentalni mirisi mogli "da pomognu da se postavi kontekst za određeno jelo i/ili da pomognu u pripovedanju koje okružuje određeno jelo." Ambijentalni mirisi su uvedeni i u restorane sa ciljem da izazovu "specifično raspoloženje i/ili da izazovu nostalgiju u glavama gostiju", navodi list.

Ukoliko nameravate da se oglušite o ovu zabranu, Spens predlaže da bi možda bilo najbolje da se odlučite za parfem koji bi se uklopio u kulinarski ambijent. "Zašto ne biste naneli neki gurmanski parfem – crni biber ili jagoda? To bi bilo prikladnije od nekog sintetičkog ili sapunastog, negurmanskog mirisa."

Naš miris, pokazalo je istraživanje, takođe povećava prag osetljivosti na druge mirise iz okruženja – što je možda glavna poenta zahteva koji je postavio suši restoran, prenosi RTS.

Jak miris slabi naše čulo mirisa

Profesor Karl Filpot, glavni istraživač rinologije i ORL specijalista na Medicinskoj školi u Norviču, istražio je ovaj problem pošto je je primetio da parfemi i sredstva za brijanje koje nanose ispitanici utiču na rezultate eksperimenata u ispitivanju čula mirisa.

U jednom eksperimentu, dobrovoljci su zamoljeni da nose maske za lice natopljene sprejevima za telo nekoliko minuta pre nego što urade test mirisa. Posle toga učesnici su pokazali mnogo manju sposobnost u raspoznavanju drugih mirisa. "Nama je bilo dovoljno da ljudima preporučimo da pre testova ne nanose parfem ili losion posle brijanja", kaže prof. Filpot.

Ovo ipak pokazuje da bi suptilni mirisi iz okoline bili teže uočeni zbog parfema. "Miris sveže ribe u sušiju je veoma delikatan i prekrasan, ali suptilan, tako da se lako može nadjačati", napominje profesor Smit. Jači parfemi su prihvatljivi, dodaje, u restoranu koji služi nametljive ukuse, kao što su indijska ili tajlandska kuhinja, dodao je.

Odlazak na večeru bez parfema ima svoju cenu, jer prijatan miris čini osobu privlačnijom drugima i čini da se osećamo sigurnije.

"Gosti će verovatno biti uznemireni ako im ne dozvolite da stave bilo kakav parfem“, smatra profesor Smit. "Ali minimalna količina parfema deluje razumno."

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()