Komercijalizacija veštičarenja omogućila je modernim vešticama da finansijski napreduju bez straha da će biti spaljene na lomači
"Ljudi poštuju čarobnjake. Ali veštice, Bože moj, moramo ih spaliti", rekla je jednom Joko Ono.
Veštice su klevetane vekovima zbog njihove mračne moći i uticaja, ali da li ovaj strah može proizaći iz njihovog komercijalnog uspeha?
Veštice su bile lukave poslovne žene od 13. veka, kada su „procvetale“ u primorskim gradovima Škotske, Engleske i Finske. Danas su igračke za veštice, kristali i setovi napitaka veliki posao, a zanat je čak bacio svoju čaroliju na neke globalne brendove.
Pre otprilike 800 godina, praznoverni mornari tražili su morske veštice kako bi kupili čvorove za vetar – čarobnu užad s tri čvora. Verovalo se da odvezivanje jednog donosi povetarac, dva jači vetar, a tri izazivaju buru, piše Big Think.
Kad su žene ubijene tokom lova na veštice u ranom novom veku oko 1450. do 1750. godine, mornari su tražili druge metode za kontrolu vetra. Ali seljani koji si nisu mogli priuštiti lečnike više su zavisli od njih.
Mnoge veštice bile su izvrsni iscelitelji uprkos tome što im je u 13. veku zabranjeno bavljenje medicinom. Ponudile su razne tretmane koji se i danas nalaze u lekovima.
To uključuje koru vrbe za upale (aspirin je razvijen iz hemikalije pronađene u deblu vrbe), beli luk za holesterol (iako istraživanja o njegovoj učinkovitosti nisu uverljiva) i mast od kokoši, velebilja i mandragore.
Iako je sada ne koristimo za letenje, biljka kokošinjac sadrži hioscin koji se koristi za mučninu od kretanja, a velebilje sadrži atropin, relaksant mišića.
U 17. veku u Francuskoj veštice su mogle zaraditi za život prodajući ljubavne napitke i otrove. Ketrin Dešajes poznata i kao La Voisin, zgrnula je bogatstvo prodajući ženama napitke za trovanje supružnika ili konkurenta, uključujući ljubavnicu Luja XIV. Obavljala je i pobačaje. Ona je spaljena na lomači 1680.
Lovci na veštice često su se prema nezavisnim ženama odnosili sumnjičavo. Između 1620. i 1725. u Novoj Engleskoj, 89% žena kojima se sudilo za veštičarenje bile su bogate, bez muške dece ili muške braće i sestara koji bi delili njihovo nasledstvo.
Dešajes je bila satanista. Prodavači vetra bili su pagani jer se nisu pridržavali hrišćanskih uverenja. Ipak, sredinom 20. veka doveli su put do razvoja Wicca oblika modernog vještičarenja.
Godine 1954. Žerald Gardner, koji se smatra utemeljiteljem moderne Wicce, objavio je knjigu Witchcraft Today i osnovao svoj prvi coven. Do 2014. Pew Research Center procjenjuje da je gotovo milion Amerikanaca identifikovanih kao Vikani ili pAgani.
Duhovni putevi dolaze s opremom, bilo da se radi o brojanicama, tamjanu ili kristalima. Dakle, poput vetrovitih čvorova prodatih mornarima iz 13. veka, veštičarstvo ima trajni potencijal prihoda.
U mračnim noćima obasjanim mesečinom, Renate Daniel, vlasnica male firme i veštica iz Njukasla, može se naći kako radi ili na groblju u Volombiju u Novom Južnom Velsu, polažući cveće na nadgrobne spomenike dok turistima pokazuje ili pomaže u istraživanju paranormalnog.
Veštice mogu kombinovati različite duhovne prakse uz svoje veštičarenje. Veštica iz Sidneja, Žanin Donelan, kombinuje isceliteljsku magiju s reikijem i balansiranjem čakri.
Knjige poput one koju je napisala muzičaka Fiona Horne i kompanije poput Witchin' Wares služe za oko 22.000 Australijanaca koji se identifikuju kao Vikani i pagani.
Veštičarenje za većinu praktičara nije samo trgovina. Donelan kaže da ima "nekoliko ljudi u zamrzivaču" – što znači da je radila čarolije koje su trebale zadržati negativnu energiju tako što je stavila nečije ime u vrećicu, napunila je vodom i zamrznula.
Američka industrija psihičkih usluga, uključujući čitače dlanova, medije i astrologe, vredi 2,2 milijarde američkih dolara, uglavnom malih preduzeća.
Pametne veštice napreduju na internetu. #witchtok na TikToku ima više od 5,3 milijarde pregleda, a #witchofinstagram ima više od 5,5 miliona objava. Na Etsyju možete kupiti više od 400.000 proizvoda s oznakom "veštica", od sveća do boca s čarolijama do ogrlica s pentagramom.
Ne uključuju se samo vidovnjaci iz vikendice i online influenseri. Velike korporacije istražuju mistično s mešovitim uspehom.
Ouija ploču, alat za koji su veštice i spiritualisti govorili da im pomaže u komuniciranju s duhovima, patentirala je 1891. kompanija Kennard Novelty.
U roku od godinu dana kompanija je narasla s jedne radnje u Baltimoru na dve u Baltimoru, dve u Njujorku, dve u Čikagu i jednu u Londonu. Do 1967. patent je bio u rukama kompanije igračaka Parker Brothers, a godišnja prodaja dosegla je 2 miliona.
U 2018., kozmetički div Sefora lansirao je svoj "Starter Witch Kit" koji sadrži žalfiju, tarot karte i rozenkvarc. Nakon što su ga veštice širom sveta osudile kao kulturno prisvajanje, Sefora je povukla proizvod s tržišta.
Ova kontroverza nije razuverila druge korporacije. Prošle godine Airbnb je ponudio rituale jesenskog ekvinocija kao praznično iskustvo. Urban Outfitters prodaje štapiće za mrlje, tarot karte i kristale u svojim radnjama u SAD-u i držače mirisa u obliku veštičjih šešira u australijskim prodajnim mjestima. Booktopia prodaje tarot karte.
Veštice takođe mogu tražiti globalno priznatu marketinšku ikonografiju u obliku crnog šešira. Iako je COVID prigušio Noć veštica, još uvek se očekuje da će Amerikanci potrošiti 8 milijardi američkih dolara na praznik paganskih korena.
Komercijalizacija veštičarenja omogućila je modernim vešticama da finansijski napreduju bez straha da će biti spaljene na lomači, utopljene ili mučene. Sada, nakon izlaska iz ormara za metle, nema povratka.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.