Osoblje koristi šifre da ne bi izazvalo paniku među putnicima
Foto: ShutterstockKada sednete u avion, očekujete miran let, bezbedno sletanje i rutinsko osoblje koje s osmehom deli uputstva. Ipak, ono što putnici ne znaju jeste da kabinsko i pilotsko osoblje koristi čitav niz šifrovanih izraza i brojeva kako bi komunicirali o potencijalno opasnim situacijama - bez izazivanja panike među putnicima.
Ove šifre, koje se koriste i u kokpitu i na aerodromima, imaju jasan i strogo definisan protokol, a neke od njih, kao što je kod „7500“, označavaju najozbiljnije moguće situacije - poput otmice aviona.
Ukoliko ste se ikada pitali šta znače ti kodovi koje piloti izgovaraju u komunikaciji sa kontrolom letenja - vreme je da saznate.
Kod 7500 je tajna šifra koju piloti koriste kada žele da signaliziraju da je avion otet. Ova šifra ne izgovara se naglas putnicima - ona se šalje putem transpondera (uređaja koji komunicira sa kontrolom leta) kako bi obavestila nadležne službe bez izazivanja panike u kabini.
U slučaju otmice, ova šifra služi da tajno aktivira bezbednosne protokole, uključujući moguće preusmeravanje aviona, angažovanje vojnih letelica i međunarodne bezbednosne reakcije. Ako je avion zaista otet, posada neće glasno saopštiti ovu šifru - što je dodatna potvrda koliko su ovakve procedure pažljivo osmišljene.

Kod 7600 označava da je avion izgubio radio-komunikaciju sa kontrolom letenja. Ovo ne mora odmah značiti ozbiljan kvar - ponekad je reč o tehničkoj grešci, ponekad o propustu u opremi za prijem ili slanje signala.
Međutim, čak i tada pilot mora da poštuje stroge procedure za komunikaciju putem drugih sredstava - svetlosnih signala ili predvidivih obrazaca u letenju - dok ne povrati vezu sa kontrolorima. Iako manje dramatičan od ostalih kodova, i ovaj signal zahteva punu pažnju.
Ako pilot prijavi kod 7700, to znači da je avion u opštem hitnom stanju. Ova šifra može označavati širok spektar problema: od ozbiljnog kvara na motoru, požara, medicinskog hitnog slučaja do gubitka pritiska u kabini.
Kod 7700 se takođe automatski prikazuje na radarima kontrolora letenja i prioritet se daje tom letu. Svi ostali avioni u blizini dobijaju instrukcije da se sklone sa puta, a kontrola leta se fokusira isključivo na taj let. Ovo je situacija u kojoj svaki sekund može biti presudan.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







