Da li ste se ikad zapitali zašto su prozori na avionu okrugli?

Posle nesreća uveden je standard

18.11.2025. 19:33
  • Podeli:
avion, prozor na avionu-691cb62168ddf.webp Foto: Pixabay

Kada je trup aviona pod pritiskom (pri letu na velikim visinama), na njegovu strukturu deluju ogromne sile. 

Ako bi prozori imali oštre ivice, baš u tim uglovima bi se stvarala koncentracija naprezanja. 

Vremenom, to može dovesti do pukotina, a zatim i do ozbiljnog oštećenja trupa.

Okrugli, odnosno eliptični prozori imaju ravnomernu raspodelu sila, pa:

  • smanjuju rizik od nastanka pukotina
  • povećavaju trajnost trupa
  • poboljšavaju ukupnu bezbednost

Istorijska potvrda

Pedeskih godina prošlog veka desile su se dve velike nesreće aviona de Havilland Comet, baš zbog kvadratnih prozora. Na uglovima su se pojavile mikropukotine zbog ciklusa pritiska/raspritiska, što je dovelo do otkaza konstrukcije.

Posle tih nesreća uveden je standard da se prozori aviona izrađuju u okruglom ili eliptičnom obliku.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()