Prvi put u 35 godina gramofonske ploče prevazišle broj prodatih CD-ova

Da je primetan porast prodaje ploča u Srbiji, rekao nam je jedan domaći muzički izdavač, međutim takav trend u svetu je mnogo izraženiji.

Autor: Stefan Dević
27.04.2023. 20:06
  • Podeli:

Prvi put u 35 godina, klasične gramofonske ploče su prevazišle kompakt diskove u broju prodatih primeraka. Ta vest je odjeknula u medijima širom sveta.

Kako je došlo do toga da u vremenu kad se  muzika sluša putem interneta, ploča i dalje živi?

Posle niza godina, pojavila se nova generacija mladih ljudi koji kolekcionarski prihvataju ploče i kupuju ih, više nego ranije, iz ljubavi prema muzici.

"Analogni zvuk je zvuk koji je prirodan uhu čoveka. Ploče i kasete imaju prirodniji zvuk nego diskovi i digitalne opcije i samim tim imaju prednost u slušalačkoj dimenziji jer čovek nije promenio svoj dnk i svoju strukturu tokom svih ovih godina", kaže Branimir Lokner, muzički kritičar i kolekcionar.

Tako Lokner počinje da objašnjava sve veću popularnost ovog nosača zvuka dok preslušavamo jednu od desetine hiljada ploča koliko ih ima.  Ovo je sigurno najveća zbirka u Srbiji i šire, skromno nam govori sagovornik.

Ploča koju smo pustili je iz perioda progresivnog roka 70 godina prošlog veka. Takve ploče imaju i najveću vrednost među kolekcionarima. Čak i sastavi koji danas sviraju tu vrstu muzike, pre će zainteresovati svetske kolekcionare i ima najveće tiraže

"Pop mašine, Kiselina, Indeska, Bum Festival, 72, to će se uvek više prodavati od albuma idola, Šarlo Akrobate, novog talasa i u ovoj sredini, a slična vrsta izadanja će se više prodavati u svetu, jer jednostavno više ima publike koja to praktikuje i oni su obično ekonomski imućniji", pojašnjava Lokner.

Da je primetan porast prodaje ploča u Srbiji, rekao nam je jedan domaći muzički izdavač, međutim takav trend u svetu je mnogo izraženiji.

Prema izveštaju Udruženja diskografskih kuća SAD, prihodi od fizičkih muzičkih formata nastavljaju da rastu šesnaestu godinu za redom. Totalni prihodi od fizičkih medija su 1,7 milijardi dolara i porasli su za 4% u odnosu na prethodnu godinu, međutim prihodi od vinila porasli su gotovo za petinu i sada su 1,2 milijarde dolara.

Prvi put od 1987, vinil albumi su prodati više od CD-ova u jedinicama i to za deset miliona primeraka više i ta brojka je impozantna. Tome doprinose najviše svetske muzičke zvezde koje se sve češće odlučuju da svoje albume objave i na vinilu. To su prošle godine uradili Kendrik Lamar, Flitfud Mac, Heri Stajls čije su ploče prodate u stotinama hiljada primeraka. Najviše je ipak u prošloj godini prodala Tejlor Svift, zapanjujućih 945.000 prodatih primeraka.

Rast vinila negativno je uticao na prodaju CD-a, koja je značajno opala od pojave korone. Osim retro efekta ili čiste ljubavi prema muzici, ploča je i statusni simbol, a to u današnje vreme cene mladi autori.

"Ako jedan izvođač u svojoj diskografiji ima i ploču on ima i jedan stepenik više u tretiranju svoje diskografije", kaže Lokner.

Trendovi se menjaju, pa je u svetu ponovo popularna prodaja kaseta, a pretpostavlja se da će za pet ili deset godina to biti cd i tako u krug.

Svakako to ide na ruku diskografskim kućama koje podržavaju te trendove ali kao što kaže naš sagovornik, ploče ipak nisu jeftine, a muzika ne bi trebalo da bude privilegija bogatih već dostupna svima. 
 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()