Za mnoge odlazak na posao znači biti zarobljen za volanom automobila usled saobraćajne gužve ili gurati se za mesto u javnom prevozu.
Za mnoge odlazak na posao znači biti zarobljen za volanom automobila usled saobraćajne gužve ili gurati se za mesto u javnom prevozu.
Međutim, širom Evrope je sve više onih koji automobil ili javni prevoz menjaju za bicikl. Koristi od korištenja bicikla su višestruke - štedi se novac, zdravije je i prihvatljivije je za okoliš.
Prema jednom istraživanju, oni koji biciklom idu na posao imaju 45 posto manji rizik od raka i 46 posto manji rizik od kardiovaskularnih bolesti. Sve je više gradova Starog kontinenta koji imaju poticaje za korišćenje bicikala za dolazak na posao.
Krenimo od države koja je dugo svetski prepoznatljiva po biciklima - Holandija. Stanovnici ove zemlje dnevno u proseku bicikliraju 2,6 kilometara. Kada bi ovo bio slučaj u celom svetu, kako je utvrđeno takođe jednim istraživanjem, godišnja globalna emisija ugljenika bi bila manja za 686 miliona tona, što je više od celog ugljičnog otiska Velike Britanije.
Za bicikliste u Holandiji postoji poticaj u obliku naknade za kilometražu. Naime, kompanije od 2006. daju zaposlenicima 0,19 evra po pređenom jednom kilometru.
Radnici ovaj novac jednostavno mogu pospremiti u džep. Tako da zaposlenik koji tokom pet radnih dana dnevno biciklom pređe 10 kilometara godišnje može zaraditi dodatnih 450 evra.
Sličan poticaj postoji u Belgiji, u kojoj je moguće dobiti 0,24 eura po kilometru. Kako piše list Brussels Times, svaki peti zaposlenik malih i srednjih firmi je u prvoj polovini 2022. dobio ovu naknadu.
Francuski radnici mogu dobiti 0,25 evra po kilometru na putu od kuće do posla, s tim da godišnji maksimum po ovoj vrsti podsticaja iznosi 200 evra. U pilot fazi je bilo uključeno 18 kompanija koje su davale ovu vrstu podsticaja te je tom prilikom utvrđeno da se broj aktivnih biciklista povećao za čak 50 posto.
Podsticaji u Italiji se razlikuju od grada do grada. Među tim italijanskim gradovima je Firenca koja će jednogodišnji program podsticaja početi primenjivati 3. juna. Pa tako svi oni stanovnici Firence koji se nakon uvođenja poticaja odluče da na posao idu biciklom, a ne automobilom, mogu dobiti po 0,20 evra po kilometru pređenom unutar grada, s tim da mesečni maksimum po ovoj vrsti poticaja iznosi 30 evra. Oni koji već koriste bicikl kao prevozno sredstvo do posla mogu dobiti 0,15 evra po kilometru.
Da bi se novac dobio potrebno je koristiti mobilnu aplikaciju Pin Bike. Korišćenjem ove aplikacije moguće je od firentinske vlasti dobiti i bonus od 100 evra za najviše sakupljenih bodova. Ti bodovi se dobijaju za kilometražu, kao i za učešće u različitim događajima i anketama.
Nadalje, u Bariju daju 0,25 evra po kilometru, s tim da mesečni maksimum po ovoj vrsti podsticaja iznosi 25 evra. Osim toga, italijanska vlada daje vaučere za kupovinu novog bicikla.
S druge strane, pojedine države ne daju podsticaje po pređenom kilometru, već daju poticaje za kupovinu bicikla. Svaki radnik u Luksemburgu može uštedeti do 300 evra poreza ukoliko kupi novi bicikl koji će koristiti za dolazak na posao. U Velikoj Britaniji je prilikom kupovine bicikla moguće dobiti poreznu olakšicu do 32 posto.
Vlasti država širom Evrope takođe planiraju podsticaje za korišćenje bicikla. Pa tako španska vlada planira da primeni program "En Bici al trabajo" kojim će se radnicima plaćati dolazak na posao biciklom, piše Euronews.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.