Tri vrste poziva Hitnoj pomoći: U kojim situacijama se ekipa hitno šalje na teren

Pozivi se dele na crveni, žuti i zeleni na osnovu hitnosti

18.01.2023. 12:31
  • Podeli:
Hitna pomoc beograd94-639241fbcdbbf.webp Foto: Beograd 94

Hitna pomoć pozive koje dobija od građana deli na crvene, žute i zelene, a prema rečima doktorke Ivane Stefanović neophodno je da postoji zdravstvena kultura i znanje u kojim situacijama se okreće broj 194.

Lekar telefonom procenjuje hitnost

Kako ističe dr Stefanović, postoje jasno određni znaci kada Hitna pomoć odmah izlazi na teren.

"Naši pozivi se dele na crvene, žute i zelene. U crvene pozive na koje izlazimo odmah spadaju stanja iznenadnih gubitaka svesti, da osoba ne dolazi svesti brzo, svi iznenadni problemi sa disanjem, nedostatak daha praćen bledilom i preznojenošču, teška kardiovaskularna stanja, požari, traume drugog tipa", ističe dr Ivana Stefanović.

Ona dodaje i da postoje bolesti koje imaju skup simptoma i znakova gde se odmah reaguje.

"Procenimo kada neko ima moždani i srčani udar, ako su se desile opekotine", ističe doktorka Hitne pomoći.

Prema njenim daljim rečima, nije lako preusmeravati ekipe, pogotovo kada se desi situacija da nema dovoljno ekipa, a ima više crvenih poziva.

Beograd ima dovoljno ekipa

"Ako imate tri crvena poziva sva tri moraju da se daju odmah. Ako se desi situacija da nema ekipe, morate da odredite šta je prioritetnije. Nije jednostavno preusmeravati ekipe", ističe dr Stefanović, koja navodi da je u Beogradu pokrivenost dnevne i noćne smene Hitne pomoći dovoljna.

"U dnevnoj 24, u noćnoj 22, ali imate delove godine kada ima više ljudi, turista, kada je potreban veći broj ekipa", ističe dr Stefanović.

"Moramo se učiti zravstvenoj kulturi i kada se zove Hitna pomoć. Recimo, bubrežna kolika je veoma bolno stanje, kada imate kamen u bubregu i kada kamen krene, to je dramatično za pacijenta, ali to nije slučaj za Hitnu. Ipak, mi i na njega izlazimo kada imamo dovoljan broj ekipa", kaže doktorka za Prvu televiziju i naglašava da je važno tačno opisati ono što se vidi, kako bi lekari znali adekvatno da reaguju.

Crveni pozivi
Na crveni poziv, ekipe odmah odlaze na teren. Reč je o pozivima koji stižu sa javnih mesta, jer sa tih pozicija ekipa dobija najoskudnije informacije, zatim o pozivima za zbrinjavanje povređenih u saobraćajnim udesima, požarima, razbojništva, a u ovoj kategoriji su i pozivi iz stanova zbog infarkta, šloga, velikog krvarenja, prestanka disanja...

Žuti pozivi
"Žuti" poziv podrazumeva da se pacijentu, pošto ga lekar sasluša i ispita preko telefona, da stručni savet, a onda se pacijent poziva za 10 minuta kako bi se utvrdilo da li je došlo do poboljšanja stanja. "Žuti" poziv može preći u "crveni", ali se sve može rešiti i telefonskim savetom ili upućivanjem u drugu ustanovu. Takođe, moguće je da se pacijent pozove da dođe u ambulantu Hitne pomoći.

Zeleni pozivi
"Zeleni" poziv podrazumeva da građani na poseban broj telefona od stručnog lica dobijaju tumačenja i odgovore na sve nedoumice koje ih muče u vezi sa zdravljem, odnosno ovi pozivi ne zahtevaju intervenciju hitne službe.

Uputstva za pozivanje broja 194
"Ako čujete govorni automat, sačekajte. U pozivnom-centru je sve kompjuterizovano, računar u sekundi prebacuje vezu na prvog slobodnog lekara. Sve se odvija automatski i nije tačna priča koja se može čuti među građanima da nećemo da podignemo slušalicu. Kada vam se javi lekar, trebalo bi da razgovarate sa njim smireno i govorite razgovetno", objašnjeno je na sajtu Hitne pomoći.

Pratite instrukcije lekara i budite pored bolesnika do dolaska ekipe hitne pomoći. Ne prekidajte vezu dok vam lekar ne kaže.
 

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()