Nakon ruske invazije na Ukrajinu, sankcije na uvoz goriva dovele su do spiralnog rasta cena.
Kako cene karata u Evropi i šire neprestano rastu, sve se više čini da su dani jeftinih letova postali prošlost. Cenama su pogođene što duge, što kratke linije, a cene karata u Francuskoj skočile su za 23,6 odsto u odnosu na prošlu godinu, prema statističkim podacima tamošnjeg Minsitarstva za ekološku tranziciju.
Luka Popović, urednik portala EX-YU Aviation News kaže da procenat poskupljenja za letove iz Srbije još nije poznat, ali da one definitivno predstavljaju odjek pandemije virusa korona.
"Cene avio-karata su generalno porasle u svetu, i razlog tome je što je potražnja velika, a ponuda mnogo manja. Još jedan efekat korone", kaže on za Euronews Srbija.
U međuvremenu, cene međunarodnih letova iz Velike Britanije porasle su za oko 18 odsto u odnosu na prošlu godinu, navodi se u istraživanju sajta za rezervacije putovanja Kayak.
A nakon ruske invazije na Ukrajinu, sankcije na uvoz goriva dovele su i do spiralnog rasta cena.
"Zbog povećanja cena nafte od 71 odsto u odnosu na prethodnu godinu, naša prosečna cena karte porasla je za 31 odsto", rekao je izvršni direktor avio-kompanije EasyJet Johan Lundgren za AFP.
Naglo povećanje troškova održavanja povezano sa nedostatkom određenih metala i poremećenim lancima snabdevanja takođe je doprinelo ovom fenomenu, kaže Mark Roše, šef francuskih kompanija Air Caraibes i French Bee.
On takođe pominje posledice povećanja plata u sektoru vazduhoplovstva.
Međutim, uprkos povećanju cena i inflaciji koja takođe utiče na potrošačku korpu, nema smanjenja potražnje za letovima.
Evropa je, kao i uvek popularna, sa mnogim destinacijama koje nude vrednost za novac sada kada se evro stabilizovao. Ali, cene letova od Velike Britanije do evropskih destinacija su visoke.
Ovo je delimično posledica očiglednog "mamurluka" od kovida 19.
Uprkos ublažavanju kovid ograničenja i otvaranju granica prošle godine, štrajkovi i otkazi bacili su mnoga dugo očekivana putovanja u potpuni haos. Ovo je dodatno podstaklo nagomilanu želju za putovanjima.
Po svemu sudeći, podaci pokazuju da avio-kompanije postepeno počinju da se oporavljaju od pandemije.
Sektor vazduhoplovstva je "u veoma dobrom stanju, u punom oporavku", kaže Paskal Fabr, specijalista za ovu oblast u finansijskoj konsultantskoj firmi AlixPartners.
"Direktori određenih kompanija smatraju da se cene nikada neće vratiti na staro, a drugi da će se vremenom vratiti kako se situacija bude smirivala - kako će zaista biti, videćemo", kaže Popović.
Osim toga, kako EU uvodi sve strože zakone za smanjenje emisija gasova, avio-kompanije će možda morati da ulažu i u efikasnije avione. Od njih će se takođe zahtevati da kupuju dodatne dozvole za emisije štetnih gasova kako bi nadoknadile svoj karbonski otisak. Takvi troškovi bi takođe mogli dovesti do daljeg povećanja cena karata.
Iako su cene letova veće od uobičajenih, one su barem ostale stabilne.
"U našim podacima možemo da vidimo da su cene letova ostale skoro iste u poslednjih šest meseci", kaže menadžer sajta Kayak Evan Dej.
Ipak, rane rezervacije više nisu siguran način da se obezbedi jeftinija karta, prvenstveno zato što više da gotovo nema neizvesnosti kada je pandemija u pitanju, pa se sve više ljudi vraća upravo na ovu tehniku rezervisanja.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.