Reč šrinkflacija možda zvuči komplikovano, ali je vrlo jednostavna i odavno poznata potrošačima u Srbiji
Da li ste znali da čokolade više nemaju 100 grama, nego 90 ili 80, a da se jogurt smanjio sa 200 mililitara na 180? Iako je količina manja, cena je ista, ili viša. I dok je u početku bila očigledna samo kod osnovnih životnih namirnica, danas "jede" gotovo sve proizvode.
Koliko su potrošači svesni toga?
"Mršavljenje" pakovanja jedan je od načina da se preduzeće bori sa inflacijom i rastom troškova, ukazuju ekonomisti. A istraživanja pokazuju da potrošači manje reaguju na smanjenje ambalaže nego na povećanje cene.
"Šrinkflacija je vrsta inflacije kada se ne povećava cena nego se smanjuje gramaža i zapremina proizvoda čime se njemu faktički povećava cena. Imali smo primer, to je najpre krenulo sa čokoladama. Nekad su bile 100 grama, smanjile se na 90, pa na 85,80, a cena im ostane ista. I potrošači to sve češće primećuju", kaže Dejan Gavrilović ispred Udruženja potrošača Efektiva.
"Najveći broj potrošača ne obraća preterano pažnju na samu gramažu i na taj način nije svestan da kupuje skuplji proizvod nego što je to bio pre godinu ili dve dana", kaže ekonomista Duško Bodroža.
Postavlja se pitanje, ukoliko primete promenjenu odnosno manju gramažu u određenim proizvodima, da li potrošači mogu na neki način da utiču na proizvođače?
"Pa kao što ne mogu na inflaciju tako ne mogu ni na šrinkflaciju osim nekim organizovanim bojkotom, ali svest potrošača nije na tom nivou, građani to kupuju i da ne primete i kada primete, progunđaju i to je sve što urade", dodaje Gavrilović.
"Jednostavno oni mogu da ne kupe taj proizvod, ali da nateraju potrošače da povećaju ili smanje cenu tih proizvoda konkretnih, nažalost mali je uticaj potrošača na njih", kaže Bodroža.
Reč šrinkflacija možda zvuči komplikovano, ali je vrlo jednostavna i odavno poznata potrošačima u Srbiji. Zapravo ozbiljnija pojava šrinkflacije počinje u vreme korone, da bi prošle godine uzela maha.
Iako se pojavila i u zemljama regiona, kod nas je bila mnogo izraženija, smatraju iz Udruženja potrošača i savetuju da obrate prilikom kupovine standardnih proizvoda potrošači obrate pažnju poizvode na koje su naviklii, a za koje misle da su isti kao i pre jer nisu, smanjila im se gramaža.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.