Volimo onlajn kupovinu, ali da nas ne prevare: Ovako se zaštitite, pre nego što ostanete bez para i živaca

Od patika i dukseva do televizora i telefona, na prodajnim stranicama na društenim mrežama nema čega nema

Autor: Jana Jakšić
24.10.2023. 20:29
  • Podeli:

Kupovina od kuće je do pre nekoliko godina bila samo san, a poslednjih godina je velikim delom zamenila tradicionalni način. 

Ušteda vremena, veći izbor, a često i posebni popusti - samo su neki od razloga zbog kojih se ljudi sve češće opredeljuju za online kupovinu.  Ona je praktičnija, ali nije uvek bezbedna, pa se kupci svakodnevno susreću sa prevarama. 

Posle više meseci traganja za patikama koje su svuda rasprodate, niotkuda naletite na instagram stranicu koja ih prodaje i to po 70% nižoj ceni. Dok brzo kucate podatke sa kartice da niko ne kupi poslednji par pre vas, ni ne pomišljate da paket koji poručujete neće stići na vašu adresu.

Od patika i dukseva do televizora i telefona, na prodajnim stranicama na društenim mrežama nema čega nema, a kako kaže predsednica organizacije potrošača "Hram" Natalija Vranešević, prevarante je gotovo nemoguće uhvatiti, pa je zbog toga važno posvetiti posebnu pažnju na detalje pre same kupovine.

"Kada se late ovakve kupovine moraju da imaju ime prodavca, sedište poslovno, jer sedište ima i adresu i PIB i matični broj. Mora na samom sajtu da se pogleda da li postoji način na koji se isporučuje roba, da li postoji odustanica, da li postoji način, adresa ili bilo šta vezano za vraćanje, sigurno postoji da se u roku od 24 ili 48 časova, ako se neki nedostatak uoči ili je nešto polomljeno, da se proizvod vrati. Za sve ostalo Zakon o zaštiti potrošača ih ne štiti, jer je to siva ekonomija i ne može da im pomogne niko", kaže Vranešević.

Neki kažu da je verovatnoća da nas neko opljačka preko interneta ista onoj da izgubimo novčanik na ulici, ali spremni su na rizik.

"Dostavljač nema obavezu da čeka da se paket otvara, ne mora da bude prisutan i to nije način da se neko obezbedi od prevara", dodaje Vranešević.

Kako bi se slične situacije sprečile, Nacionalna organizacija potrošača Srbije objavila je "crnu listu" na kojoj se nalazi više od 150 trgovaca koji neregistrovano prodaju robu preko Instagrama.

"Za sada kod nas ne postoje žigovi koji bi se opredeljivali prodavcima, postoje u inostranstvu, mi smo na putu da napravimo neku saradnju po tom pitanju", zaključuje Vranešević.

Dok se novi instrumenti ne osposobe, neproverene stranice će ostati bez mnogih kupaca.

"Skeptična sam povodom ponovne kupovine online, iako sam nastavila da kupujem, mada sad gledam proverenije sajtove i nešto što je pouzdano, što mi je neko preporučio", kaže studentkinja Mina Tintor koja je imala loše iskustvo sa online kupovinom.

A verovatno je to i najbolji savet. Poručujte sa proverenih sajtova i jedino tako možete biti sigurni da nećete biti prevareni.

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()