Čime se bave lobističke agencije i kako zastupaju nečije interese?
Srbija je potpisala jednogodišnji lobistički ugovor s njujorškom konsultantskom kućom KARV za čije će usluge izdvajati 60.000 dolara mesečno.
Istraživali smo kakva je praksa korišćenja ovakvih usluga u bližoj istoriji, čime se bave lobističke agencije i kako zastupaju nečije interese.
Ambasador Srbije u Vašingtonu Marko Đurić otkrio je da je u Sjedinjenim državama angažovana kompanija koja će biti zaslužna za stvaranje bolje slike o Srbiji u međunarodnoj areni.
Ugovor je oročen na godinu dana, a njegova vrednost je 720.000 dolara.
KARV će raditi sa Srbijom na pomoći u promociji zemlje, kao i na tome da dopre do nove publike informacijama koje će im pomoći da razumeju poziciju Srbije na globalnoj pozornici.
"Suštinski je važno da oni mogu, da budemo malo jasniji, za vreme administracije demokrata dosta da pomognu u nekakvim komunikacijama koje nisu samo crno bele - priznajmo Kosovo ili ne. Već postoji masa nekih detalja na kojima vrlo može da se uradi, pogotovo što Amerikanci to dozvoljavaju, treba voditi računa da kongresmeni i američka javnost barata sa malim brojem informacija i samo doturanje informacija koja doprinosi vašem slučaju je značajna", rekao je predsednik Društva lobista Srbije Nenad Vuković.
Od početka devedesetih godina do danas, potpisano je 34 ugovora o lobiranju u korist Srbije. Vrednosti koje su plaćane za lobiranje kretale su se od nula do preko dva miliona dolara.
Ova aktivnost nije nova i obilato su je koristile zemlje regiona. Neretko se spominje da su upravo lobisti potpomogli raspad Jugoslavije.
Primera radi, Hrvatska je uz pomoć agencije Ruder Finn, koju je plaćala 100.000 dolara mesečno, dobijala podršku za svoje separatističke ciljeve.
Činjenica je da je Kosovo najvećim delom uz pomoć lobista, pre svega američkih, uspelo da izdejstvuje takozvanu nezavisnost, ali i da Albanci i danas vrlo ozbiljno koriste lobističke kuće za ostvarenje svojih ciljeva.
Od 19. novembra 1992. godine, pojedini subjekti sa Kosova, poput političkih partija i vladinih institucija, potrošili su milione evra na lobiranje.
Poznavaoci objašnjavaju da je lobiranje legalan, koristan i transparentan alat prihvaćen u svim demokratskim zemljama.
"Lobisti neke stvari mogu da iznose na konkretnijii i i direktniji način nego što to rade diplomate, uobičajeno je i potpuno normalno da neko ko ima svoj interes koji želi da zaštiti ili unapredi, da ne kažem kolokvijalno progura zapadnim centrima moći, da za to angažuje lobiste", dodaje Vuković.
Profesionlano lobiranje je korisno ali mora da deluje sinhronizovano sa diplomatijom i nedovoljno je bez šire i ozbiljnije akcije, precizira sagovornik UNE.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.