Za sve nedoumice o vašim pravima i obavezama na radnom mestu možete pitati HR službu, tu ćete se najbolje informisati
Ljudski resursi postaju sve važniji sektor u kompanijama širom sveta, pa i u Srbiji. Stručnjaci iz ovih odeljenja brinu o motivaciji zaposlenih, o njihovoj produktivnosti, zadovoljstvu na radnom mestu, ali i rezultatima cele firme na koje utiču svi ovi faktori.
Često zaposleni i HR menadžeri dolaze do sukoba mišljenja, ali na kraju uvek pronađu zajednički jezik, jer im je cilj isti - da obe strane budu zadovoljne, a uspeh i interesi kompanije na pravom putu.
Postoje i informacije i obaveze na koje zaposleni često zaborave, ali tu je HR menadžer da ih podseti na iste. Danas vam razrešavamo poslovne dileme, za koje niste ni znali da postoje, a mogle bi da vas koštaju i otkaza.
Da li ste znali da je obaveza zaposlenog da firmi saopšti informacije o promeni ličnih podataka? Ukoliko ste menjali ličnu kartu, prebivalište, broj računa u banci, vaša je obaveza da to prijavite kompaniji u kojoj radite. Mnogi su propustili ovu obavezu, ne čitajući detaljno ugovor o radu, a imamo i objašnjenje za to:
"Zakonom o evidencijama u oblasti rada propisano je da je poslodavac dužan da vodi evidenciju podataka o zaposlenom i to između ostalih i sledećih podataka: prezime i ime, matični broj, pol, datum i mesto rođenja (mesto, opština, republika, država),prebivalište i adresu stana, zanimanje, vrstu i stepen stručne spreme. Do navedenih podataka poslodavac dolazi na osnovu izjava i ličnih isprava zaposlenog – lična karta, svedočanstvo/diploma, izvod iz matične knjige rođenih, a članom 6. navedenog Zakona propisano je da je zaposleno lice dužno da svaku promenu podataka koji su u evidenciju uneseni na osnovu njegove izjave ili ličnih isprava prijavi poslodavcu u roku od osam dana od dana nastanka promene", navodi za UNU HR menadžer Zorana Tomašević.
"Polazeći od navedene zakonske regulative, opštim aktom poslodavca ili ugovorom o radu je zaposleni obavezan da bez odlaganja, a najkasnije u roku predviđenom zakonom od izvršene, odnosno registrovane promene, obavesti poslodavca o promeni podataka o zaposlenom koji čine sastavni deo ugovora o radu, te o nastanku i svakoj promeni drugih podataka, činjenica ili okolnosti koje su od značaja za prava zaposlenih iz radnog odnosa, odnosno da obavesti poslodavca o bitnim okolnostima koje utiču ili bi mogle uticati na obavljanje poslova utvrđenih ugovorom o radu", ističe Tomašević i dodaje:
"U suprotnom zaposleni će biti u obavezi da nadoknadi štetu koju poslodavac pretrpi odnosno poslodavac neće biti odgovoran ukoliko zaposleni zbog nedostavljanja podataka i neprijavljivanja promene ne bude u mogućnosti da ostvari neko od prava iz radnog odnosa. Navedeno obaveštenje zaposleni je obavezan da dostavi poslodavcu pismenim putem, uz dostavljanje odgovarajućih dokaza, odnosno isprava."
Ovaj nemar mogao bi vas koštati i otkaza.
"Zakonom je takođe predviđeno da je za tačnost podataka datih izjavom odgovorno lice koje je dalo izjavu, te je u tom smislu opštim aktom poslodavca i/ili ugovorom o radu predviđeno kao povreda radne discipline, samim tim i otkazni razlog, ako zaposleni ne obavesti poslodaca o promenama svojih podataka koji su u vezi sa ostvarenjem prava i obaveza iz radnog odnosa (npr. broj računa u banci, podaci o mestu prebivališta, lična karta, diplome i druga dokumenta)", ističe Tomašević.
"Tokom cele godine, a posebno u sezoni godišnjih odmora, zaposleni se interesuju i komuniciraju im se zakonom propisana pravila u pogledu korišćenja godišnjeg odmora, posebno u delu pravila o korišćenju godišnjeg odmora u delovima, gde je zakonom propisano da ako zaposleni koristi godišnji odmor u delovima, prvi deo koristi u trajanju od najmanje dve radne nedelje neprekidno u toku kalendarske godine, a ostatak najkasnije do 30. juna naredne godine. Često se govori i o obavezama zaposlenih u vezi sa otvaranjem bolovanja u smislu u kom roku od prvog dana kada su izostali sa posla zbog bolesti su obavezni da o tome dostave potvrdu lekara, zatvaranjem bolovanja, kao i o pravu na druge vrste odsustava", navodi HR menadžer Zorana Tomašević.
Na kraju dana, najvažnije je naći kompromis, zato su tu HR mendažeri da vas podsećaju na vaša prava, ali i obaveze i kada vas nekad njihovi pozivi na razgovor razbesne, ne reagujte u afektu, oni su tu da štite vaš, ali i interes kompanije.
"Kompaniju čine zaposleni, pa je interes zaposlenog ujedno i interes kompanije. Naravno, kao u svakom odnosu, kompromis i razumevanje mora da postoji na obe strane", zaključuje Tomašević za UNU.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.