Zanatlije nam potrebne kao hleb naš nasušni, ali ih nema - UNA je istraživala u čemu je problem

Veliki broj zanimanja se ugasio zato što ih učenici nisu upisivali u poslednje dve godine

Autor: Lena Sladojević
11.09.2024. 20:30
  • Podeli:

Upisni rokovi su završeni i dok je u nekim srednjim stučnim školama bila pomama, kao što su Elektrotehnička i Vazduhoplovna akademija, u mnogim drugima mesta su ostala prazna. Danas malo ko hoće u mesare, pekare, keramičare i obućare. UNA je istraživala u čemu je problem - mogućnost zaposlenja ili niska zarada?

Dobro je poznato da je zanatlija sve manje i da se retko ko od mladih ljudi odlučuje da upiše određeni zanat. Jedan od njih, kao što je kišobrandžija - nestaje pred našim očima. Tatjanu, poslednjeg kišobrandžiju u regionu, pitali smo zašto mladi ne vide budućnost u takvim zanimanjima?

„Nedovoljna zainteresovanost mladih je prvenstveno zbog zarade. Nema nikakvu prođu. Ima zanata koji imaju prosperitet, kao na primer klime, da možete da zaradite“, kaže majstorica za kišobrane Tatjana Živković.

Kako objašnjava Milorad Antić is Foruma srednjih stručnih škola zanati, odnosno zanatlije su nešto što je preko potrebno našoj državi.

„Ako dve godine ostanu nepopunjena, sledeće godine se to zanimanje gasi. Veliki broj zanimanja se ugasio zato što ih učenici nisu upisivali u poslednje dve godine. Nažalost, mi moramo da se pobrinemo i da shvatimo da su nam zanati neophodni i da bez zanata država neće moći raste. Vi sada čekate na električara po mesec dana, dva“, kaže Antić za UNU.

„Mesari, keramičar, to i može da prođe jer to se i plaća, ali to je sve što sam i rekla, brza zarada i da se što manje pomučimo, ali to nisu deca kriva, mi smo krivi kao to društvo kao roditelji. Očito im nismo dali neki dobar primer života ili vrednosti života“, smatra Živković.

Jedno od rešenja Antić vidi i u tome da se približe ova zanimanja mladim ljudima, posebno ona koja su modernizovana.

„Znači nama su mesar, pekar, keramičar, ostali poluprazni, ostao je i ovaj zidar, tesar, armirač, ostali su poluprazni. Da li je zbog slabog marketinga među đacima, vi morate da dovedete sad direktno školu đaku, da objasnite šta vaša škola pruža. Šta donosi brzo zaposlenje, novac koji donosi“, naglašava Antić.

Naši sagovornici su saglasni u tome da je mladima najvažnija materijalna dobit. Nova vremena su donela i nova zanimanja, te mladi budućnost vide u digitalnim platforamama, TikTok-u, Jutjubu, odnosno da postanu blogeri ili influenseri.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()