5 tehnoloških trendova za 5G godinu: Šta nas očekuje u hi-tech 2023?

Čak 60 odsto ukupno isporučenih pametnih telefona u 2023. imaće podršku za 5G, a sve veći procenat računara će takođe imati podršku za tz tehnologiju

18.01.2023. 10:10
  • Podeli:
5g-4g-3-internet-fotopixabay.jpg

1. 5G računari i tableti

Prema tvrdnjama kompanije Canalys, isporuke 5G računara i tableta će porasti za 25 odsto u 2023. godini. Uređaji koji podržavaju 5G činili su 24 odsto ukupnih isporuka računara i tableta u trećem tromesečju 2022. godine, nakon što su godinu dana ranije iznosili samo 2 odsto. Ukupan broj povezanih računara porastao je za skromnih 4 odsto u trećem tromesečju 2022, ali i prihvatanje 5G tehnologije u računarima je poraslo. U 2023. ovaj trend će se ubrzati kako se 5G infrastruktura bude poboljšavala, a dobavljači proširivali ponudu uređaja i povećavali podrška operatora.

Povećanje fokusa kompanija Intel, MediaTek i Qualcomm uticaće na broj uređaja koji podržavaju 5G. U 2022. godini, operatori su značajno proširili svoju 5G ponudu. AT&T i Verizon sada prodaju 5G povezive prenosive računare i tablete u SAD. Nastavak u 2023. biće ključni element za rast povezanih personalnih računara. Pojava daljinskog i hibridnog rada stvoriće široke komercijalne mogućnosti za 5G računare u 2023. i kasnije. Zaposleni će tražiti opcije mobilnog povezivanja kada dođe vreme da osveže svoje uređaje. Poslodavci će tražiti rešenja za bezbednosne pretnje koje predstavljaju javne i nezaštićene Wi-Fi mreže.

2. 5G pametni telefoni

Čak 60 odsto isporučenih pametnih telefona u 2023. imaće podršku za 5G. Istovremeno, 2022. bila je teška godina za 5G. Makroekonomski vetrovi i inflatorni uslovi su rezultirali prelaskom potražnje potrošača sa 5G na praktičnije aspekte pametnih telefona kao što su trajanje baterije, interna memorija, brzina procesora i kvalitet kamere. Dalje, implementacija 5G tehnologije je prošle godine zaustavljena, a mnogi operatori su prolazili kroz strukturne promene, sa naporima usmerenim na povećanju baze pretplatnika i održavanju finansijske stabilnosti, a ne na implementaciji 5G tehnologije.

2023. godina će biti drugačija. Očekuje se poboljšanje ukupne makroekonomske situacije i oporavak globalne privrede. Mrežni operatori biće agresivniji nego ikad, kako u forsiranju implementacije 5G-a, tako i u povećanju baze 5G pretplatnika. Očekuje se da će proizvođači pametnih telefona kao što su Samsung i Apple predvoditi uređaje koji podržavaju 5G. Očekuje se i da će prosečna prodajna cena uređaja koji podržavaju 5G pasti, donoseći 5G širokim masama, što je ključni pokretački faktor za cenovno osetljive regione u razvoju.

3. ARM prenosivi računari

Od ukupnog broja, 15 odsto prenosnih računara isporučenih u 2023. biće zasnovano na ARM arhitekturi, prognoziraju u Canalys-u. To će biti porast od oko 10 odsot u odnosu na 2022. i neverovatno povećanje u odnosu na 2 odsto udela u 2020. Prelazak kompanije Apple na sopstveni silicijum podstakao je veći deo ovog porasta, a očekuje se da će i dalje predstavljati najveći deo isporuka zasnovanih na ARM tehnologiji u 2023.

Uprkos tome, Canalys očekuje da će arhitektura ubrzati svoj uspeh na Windows uređajima od  ledeće godine, pa nadalje. Nedavno lansiranje uređaja od strane kompanija Lenovo i HP pomoglo je u isticanju prednosti računara zasnovanih na ARM-u, uključujući bolju autonomiju trajanja baterije, mogućnost 5G/LTE-a, kao i tanak i lagani dizajn. Ove funkcije su u skladu sa ponašanjem korisnika nakon pandemije, budući da koriste prenosive računare češće, duže i na više lokacija. Kako su Microsoft i Qualcomm takođe značajno poboljšali korisničko iskustvo i kompatibilnost aplikacija na ARM-for-Windows platformi, pozornica je sada spremna za više dobavljača računara da uskoče i prošire svoju ponudu.

4. Indija postaje privredna sila

Uprkos sve goroj globalnoj ekonomiji, azijsko-pacifička regija i dalje očekuje rast u 2023. godini. Dve najbrže rastuće velike ekonomije u azijsko-pacifičkoj regiji trenutno su ASEAN i Indija. Istorijski gledano, Kina je najbrže rasla, ali rast se smanjuje i sada postoje neki izazovi u njenoj privredi koji su se pojavili nakon pandemije. To otvara priliku za druge privrede. Tokom '80-ih i '90-ih godina, Japan je pokretao privredu Azije i Pacifika. Od 2000-ih nadalje, to je Kina. Indija će sve više zauzimati centralnu poziciju, jer je jedna od najbrže rastućih ekonomija i strateški je pozicionirana za povezivanje APAC regije sa ostatkom sveta.

Populacija od 1,41 milijarde bi trebalo da prestigne kinesku od 1,45 milijardi. Investitori su prisiljeni da ne ulažu previše u Kinu zbog neizvesnosti, a vidimo i da se neke globalne tehnološke kompanije okreću ka Indiji – što otvara put ovoj zemlji da postane privredna sila. I dalje će biti izazova u smislu birokratije, infrastrukture i klimatskih promena, a biće potrebno i vremena, truda i resursa da se Indija izgradi. Ipak, postoje mnogi pozitivni trendovi u Indiji: Vlada stavlja snažan naglasak na proizvodnju, visokokvalifikovana i mlada radna snaga raste, digitalizacija je na vrhuncu, mnogi strani subjekti ulažu sredstva, a ta ulaganja u Indiju neće skoro prestati.

5. Automobili u kružnoj ekonomiji

Održivost i promocija kružne ekonomije bile su ključne teme koje su predstavili proizvođači originalne opreme za automobile na sajmu CES 2023. Potrošači će sve više tražiti reciklirane materijale i nulte emisije izduvnih gasova u svojim budućim vozilima.

Automobilska industrija mora držati što više sirovina za vozila u saobraćaju nakon prosečnog životnog veka vozila od 12 do 15 godina. To je izazov sa kojim se industrija bavi već nekoliko godina, a proizvođači originalne opreme su postavili ciljeve za postizanje 100 odsto održivih materijala u svojim vozilima i usklađenost sa međunarodnim standardima recikliranja.

Prema procenama Canalys-a početkom 2023. u svetu će u upotrebi biti više od 1,3 milijarde automobila i lakih komercijalnih vozila. Porast udela materijala koji se mogu reciklirati, lagana konstrukcija vozila, nove proizvodne metode, elektrifikacija, definicija softvera i zajedničke platforme u novim vozilima izuzetno su važni za zamenu današnjih vozila kojima nedostaje sve navedeno.

Globalna prodaja lakih vozila dosegla je vrhunac 2017. godine, a prema procenama Canalys-a neće se vratiti na nivo pre pandemije u sledeće tri godine.

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()